Iværksættere bag revolutionerende lygte

Vækstpanelet. Firmaet Reelight begyndte som en god idé om en hybrid mellem en almindelig cykellygte og en dynamolygte, men der skulle gå år, før ideen blev materialiseret.

Over 150.000 danske og udenlandske cyklister har allerede lagt Reelights innovative cykellygte i kurven. Og firmaet satser nu hårdt på, at flere cykelglade udenlandske forbrugere skal få øjnene op for virksomhedens nyskabende cykellygter.

Firmaet, der holder til i Viby syd for Århus, har nemlig investeret godt 3,5 mio. kr. således, at man ifølge direktør Kenneth Linnebjerg har patent på produktet på de 11 vigtigste cykelmarkeder.

- Holland er et stort marked på lige fod med Danmark. Andre europæiske lande som Belgien, Frankrig, Sverige og Tyskland er også centrale, fordi de netop har tradition for at cykle, ligesom vi har herhjemme, siger Kenneth Linnebjerg, der blev involveret i Reelight via sit venskab med Jochum Kirsebom, der startede virksomheden tilbage i 2003.

I dag står Kenneth Linnebjerg for den daglige drift af virksomheden, hvilket samtidig betyder, at han efter adskillige år i Schweiz er vendt hjem til Danmark for at hellige sig det ambitiøse cykelprojekt.

Selve grundtanken bag firmaets cykellygte er, at kombinere teknologien fra henholdsvis dynamolygter og almindelige batterilygter for dermed at gøre det lettere for forbrugerne.

På grund af de senere års markante investeringer i patenter for at beskytte produktet kunne firmaet ikke fremvise overskud sidste år. Det var ellers ventet, men Kenneth Linnebjerg understreger, at Reelight i år vil have sorte tal på bundlinjen.

Hvilket marked vil du ramme? - Vi satser på at skabe et nyt marked, da vores produkt ligger midt imellem de to gængse produkter, der ellers findes på markedet. Der er i særlig grad to slags kunder, vi går efter. Den ene er folk mellem 25 og 35 år i urbane områder, der jævnligt bruger cykel som transportmiddel, og så er det børnefamilier.

Netop familier med børn er en svær gruppe, for her er det ofte prisen, der vejer tungest. Og da vores produkt koster mellem 199 og 299 kr., synes mange i den gruppe, at det er for dyrt.

Hvem er dine konkurrenter, og hvad kan du gøre bedre end dem? - Der er især mange udenlandske konkurrenter på markedet. Vi mener selv, at vi udfylder et hul og på sin vis har skabt vores eget marked. Men det er klart, at konkurrencen fra eksempelvis batterilygter er hård, da batterierne bliver bedre og bedre med tiden og derfor også holder længere.

Hvordan markedsfører du din virksomhed? - Vi har en hjemmeside, og så bruger vi adwords til at skabe mere trafik. Samtidig deltager vi i forskellige kampagner for trafiksikkerhed og andre arrangementer for at gøre folk opmærksomme på vores produkter. Men da vi sælger gennem supermarkeder og cykelhandlere, gør vi også meget ud af at komme i fagblade.

Hvad er forretningsmodellen, og hvordan skal du tjene penge? - Den kreative proces foregår her i Danmark, mens selve produktionen finder sted i Taiwan og Kina. Vi har ikke vores egen fabrik derude, men har outsourcet produktionen via en kontakt, jeg havde i Taiwan. Selvfølgelig kræver det, at man stoler på sin samarbejdspartner, for det kræver jo en del af dem, når vi lige pludselig bestiller 50.000 i stedet for 500.

Hvor stor kapital har du til at løbe virksomheden i gang? - Jeg ejer selv ti procent af firmaet, og så har vi en investorgruppe, der ejer resten. Vi har derfor ikke været tvunget til at låne noget. Og det på trods af, at vi vel har investeret over fem mio. kr. i virksomheden indtil nu. Men vi regner helt sikkert med at komme ud af 2007 med et overskud.