Iværksætter vil genvinde fitness-tronen med lavpris-koncept

Virketrang. Henrik Rossing blev hurtigt træt af at drikke rødvin og tælle penge i Sydfrankrig, så nu er han tilbage i fitnessbranchen, der allerede én gang har gjort ham til multimillionær. Nu vil han gøre sin Fitness World-kæde til Danmarks største og samtidig indtage Skandinavien.

Man skal se sig for, når man skal finde Fitness Worlds hovedkontor på Frederiksberg, og stifter Henrik Rossing ved det godt. Han er venligt trådt udenfor, så han kan vise vej til kontorerne i en gård over for et af kædens nu ti centre.

Lokalerne er hverken store eller prangende, men her er plads til de seks medarbejdere, som udgør centraladministrationen for den kun godt to år gamle, stærkt indtjenende og hastigt ekspanderende kæde. Lokalerne og medarbejderantallet fortæller i sig selv om en af årsagerne til succesen for Fitness World, der drives med meget stram styring af omkostningerne.

Den disciplin har stifter, majoritetsaktionær og adm. direktør Henrik Rossing, 47 år, lært på den hårde måde.

Efter at have solgt fitnesskæden Ve og Vel til en amerikansk kæde for godt 50 mio. kr. i 2000, overtog Henrik Rossing og fruen Sophie, der altid har arbejdet sammen med gemalen, tre københavnske restauranter i 2001.

Trods hårdt arbejde blev restauranteventyret en dundrende økonomisk fiasko med en slutregning på 12 mio. kr. for hr. og fru Rossing. Det gjorde ondt på iværksætteren, der arbejder stenhårdt for at nå sine mål og får det tilsvarende dårligt, når det mislykkes.

En løve i et burSåledes fortæller Henrik Rossing ikke om restaurationseventyret med begejstring. Han begik en fejl ved at involvere sig i en branche, han intet kendte til, af den eneste grund, at han trængte til noget at lave.

Efter salget af Ve og Vel var Rossing-parret faktisk gået på tidlig pension. Otiummet skulle tilbringes i Sydfrankrig, hvor tilværelsen nok skulle kunne fyldes ud med tennis og god rødvin. De nåede dog dårligt at lande i Frankrig, før Henrik Rossing indså, at han slet ikke kunne leve uden forretningsmæssige mål at forfølge.

- Jeg gik rundt som en løve i et bur. Vågnede tidligere og tidligere om morgenen og tænkte på, hvad jeg dog skulle lave. Det var slet ikke nok for mig at spille tennis og slappe af, det var for kedeligt, siger Henrik Rossing, der altså af den grund blev restauratør uden succes.

Ville tjene pengeSucces havde han til gengæld haft i fitnessbranchen, der begyndte at trække i Henrik Rossing igen, efterhånden som hans konkurrenceklausul fra Ve og Vel-salget nærmede sig udløb.

Manden, der som dreng svarede "tjene penge" på spørgsmålet om, hvad han ville lave, når han blev stor, så et hul på markedet.

Henrik Rossing ville sælge medlemskaber til fitnesscentre til 199 kr. om måneden uden de bindinger på op til et år, som de eksisterende kæder pålagde deres medlemmer, der i øvrigt betalte mere for medlemskaberne.

I 2005 slog Fitness World så dørene op til sit første center. Henrik Rossing sendte med en begrænset økonomisk satsning en prøveballon ud på markedet, og medlemmerne væltede ind fra første dag.

Velsmurt pengemaskineÅret efter tog iværksætteren så skridtet fuldt ud og åbnede yderligere tre centre, idet hele formuen nu blev sat i spil. Alt, hvad der i sin tid blev vundet på Ve og Vel-eventyret, blev nu satset på en ny fitness-succes. Henrik Rossing er ikke bange for risici.

- Der er meget at tabe, men også meget at tjene. Vi har set, at vores koncept holder, og at hullet på markedet var der, og derfor satser vi alt på at få bredt vores koncept ud til hele Danmark hurtigst muligt, siger Henrik Rossing.

Således skal der i løbet af de kommende 18 måneder etableres 15 nye Fitness World-centre over hele landet i en satsning til 50 mio. kr. Næste år er målet at invadere Norge og Sverige.

Allerede nu er kæden med dens ti centre en velsmurt pengemaskine med en forrygende indtjeningsevne. Regnskabsåret 2005/06 viste et overskud før skat på 13,8 mio. kr. efter en omsætning på 33,7 mio. kr. De tal forventes i indeværende år at vokse til henholdsvis 20,4 mio. kr. og 82 mio. kr.

Henrik Rossings mål er at gøre Fitness World så stor som overhovedet mulig. Denne gang har han ingen planer om frasalg. Han har én gang prøvet tomheden ved at sælge en virksomhed og ikke have noget at lave bagefter. Den fejl begår Henrik Rossing ikke igen.