Italienske tilstande i SAS?

SAS har de sidste dage været hårdt ramt af strejker. Informationschef i SAS, Troels Rasmussen, påpeger dog, at der er stor forskel på en varslet og en overenskomststridig arbejdsnedlæggelse.

Italienske tilstande i SAS?

Er der ved at være italienske tilstande i SAS, hvor strejker hører til reglen nærmere end undtagelsen?

»Der er en strejke i Sverige, som er en helt almindelig varslet konflikt. Den er helt efter bogen. Det sker når arbejdsgivere og arbejdstagere ikke kan blive enige om en overenskomst. Det sker overalt på arbejdsmarkedet, selv på journalistiske arbejdspladser. Derudover har vi været berørt af en strejke blandt chauffører, der kører brændstof ud til flyene. Denne strejke var ikke varslet og har været et langt større problem for os.«Hvorfor det?

»Når der er tale om en varslet konflikt, kan vi i forvejen oplyse passagererne om det. Vi kan forsøge at lede så meget af trafikken uden om Stockholm. Men når der kommer en uventet arbejdsnedlæggelse, får det langt større konsekvenser for passagererne. Flyene bliver forsinkede, eller går slet ikke. Og passagererne risikerer at komme til at hænge i mange timer i en eller lufthavn. Derfor bliver passagererne forbandede på os, hvilket jeg godt forstår.«Har i flere eller færre strejkedage end konkurrenterne?

»De sidste par år har det egentlig ikke været så slemt. Men der har helt klart været en overgang i 1990erne, da vi behandlede konkurrenterne bedre end passagererne.«Nu er det ikke nogen hemmelighed, at SAS er økonomisk trængt. Hvornår begynder strejkerne at gøre ondt på indtjeningen?

»Det er klart, at det koster os penge hver gang, der er en strejke. Og jeg har da før hørt argumentet om, at det ville være billigere, hvis vi blot gav efter i lønforhandlingerne. Argumentet holder naturligvis ikke, fordi vi er nødt til at se på den langsigtede indtjening.«