It-virksomhed tvivler på fidusen ved spam

It-virksomheden Comendo tvivler på, om det efterhånden kan betale sig at sende spam, eftersom næsten det hele bliver fanget undervejs.

Antallet af såkaldte spammail til virksomheder i Danmark er steget kraftigt de senere år. I takt med bedre spamfiltre sender spammere flere og flere af de uønskede reklamemails af sted. Men ifølge it-virksomheden Comendo, der skanner mails for spam og virus, er det efterhånden tvivlsomt, om det kan betale sig for spammerne.

Comendo peger på, at en af de tidligste spammere, Bernard Balan, i starten tjente godt på det, men til sidst - i 2002 - stort set intet tjente, selv om han kunne sende spam ud til 240 millioner e-mailadresser. På det tidspunkt nåede kun 15-20 procent af hans spam frem til modtagerne.

- Vi fjerner i gennemsnit 99,7 procent af det spam, der bliver sendt til vores kunder, siger chef for salgsafdelingen i Comendo, Harry Ellerup Lassen.

- Hvis spammerne i 2002 klagede over, at kun 20 procent af deres spammail kom frem, er de nok langt fra tilfredse med, at det nu kun er 0-3 procent, siger Harry Ellerup Lassen.

/ritzau/