IT-direktør: Et solidt skridt i spinaten

Torkil Poulsen, direktør for en lille fynsk IT-virksomhed, jokkede IT-branchen solidt over foden ved åbent at fortælle, at han udvikler software til at udsende spammails. Sagen er endt i politianmeldelser, trusler og masser af dårlig omtale.

16. maj er en speciel dag for Torkil Poulsen.

Den dag gik han fra at være en anonym direktør for en lille IT-virksomhed i Odense, til at blive udråbt til gemen hadefigur i IT-branchen.

En sag der har udviklet sig til en sand farce med hademails, trusler, politianmeldelse og bunker af dårlig omtale af Torkil Poulsens virksomhed.

Det hele starter med, at Torkil Poulsen i en artikel i Computerworld 16. maj glad fortæller, at hans virksomhed, MarcroWare, har udviklet et stykke hamrende populært software, som kan udsende billig reklame på nettet til vilkårlige mailadresser: Det, der i daglig tale kaldes spam.

Torkil Poulsen har fokus rettet mod de mange dejlige penge, han kan tjene på programmet, for interessen er allerede stor blandt mindre virksomheder, der med et sådan program meget billigt kan sende reklamer ud til potentielle kunder.

Den uskrevne regel

Men en ting, han helt overser, er, at han med dette program overtræder en af internettets vigtigste uskrevne regler. For IT-branchen hader spam af et stort hjerte.

Efter artiklen begynder en sand hadekampagne mod Torkil Poulsen. Han bliver nu tilmeldt bunker af mail-lister på alverdens obskure sex-sider, og i løbet af to dage modtager han over 4.000 spammails i sin indbakke.

Nu skal den fynske IT-direktør få spam, som han så godt kan lide, lyder det fra harmdirrende debatører på Computerworlds debatsider.

Torkil Poulsen bliver rasende, han politianmelder nu flere af de vrede debattører, der åbent opfordrer til at begrave ham i spam.

»De personer, der pålægger MacroWare yderligere omkostninger i form af chikane, vil personligt blive draget ansvarlig med krav om fuld erstatning,« skriver han til den rasende IT-branche. For den massive spam mod MacroWare har været tæt på, at få deres IT-system til at kollapse.

Men efter en kort overvejelse, ændrer Torkil Poulsen nu fuldstændig mening. Han stikker hurtigt sværdet i skeden og erkender, at denne voldsomme kampagne mod ham og hans holdninger til spam, kan ikke vindes og annoncerer nu, at han har »smidt spamproduktet i skraldespanden« og i stedet vil udvikle et spamfilter, som kan dæmme op for spam!

Nederlaget er komplet. Torkil Poulsen ville egentlig gerne have taget debatten om spam, som han ser potentiale i, men nu handler det om at redde sin virksomheds renommé, mens han kaldes ignorant og andre bidske ting på nettet.

Et ømt punkt

I dag står Torkil Poulsen rystet tilbage.

»Vi skal have lukket denne sag hurtigst muligt. Denne reaktion kom fuldstændigt bag på mig, og jeg kan se, at vi har overtrådt en uskreven regel på nettet,« siger han.

Men Torkil Poulsen er også forundret. For ifølge hans erfaringer, så er det kun IT-folk, der er rasende over spam, mens mange andre faktisk godt kan lide den, hvis den er relevant. Han fortæller, at en af hans kunder har fået voldsomt mange nye ordrer efter de udsendte spamreklamer.

»Interessen for produktet er stor blandt de virksomheder, vi snakker med, og min påstand er fortsat, at reklamer på denne måde er langt den billigste og mest miljørigtige at bruge. Men læren af dette er, at vi har ramt et meget ømt punkt, og derfor dropper vi nu produktet helt,« siger Torkil Poulsen.

Han fortæller, at han, før sagen her brød ud, selv modtog 20-30 spammails om dagen, som han bare slettede, så han forstår godt at nogle bliver vrede. Men den enorme negative reaktion var han slet ikke forberedt på.

»Nu skal vi videre. Politiet kan henlægge sagen, for vi ønsker ikke at gøre mere ved den til trods for, at det har været utrolig ubehageligt. Jeg har modtaget flere »mindre behagelige mails« mod mig som person,« siger Torkil Poulsen.

MarcroWare beskæftiger sig normalt med økonomisystemer fra Navision. Undervejs i sagen har MacroWare ikke haft negative reaktioner fra hverken Navision, eller de 300 faste kunder, som virksomheden har.