iPhones, iPod, shuffle, Jubii ...

For snart 22 år siden var deres klummeskriver deltager i et sommerkursus på Standford-universitetet syd for San Francisco. Jeg glemmer aldrig oplevelsen ikke for det jeg lærte på kurset, men for de Macintosh computere som mine amerikanske medstuderende havde stående på deres værelser på Campus. Når vi skulle skrive opgaver duede min medbragte elektriske skrivemaskine fra IBM ikke til meget.

De andre kom langt hurtigere fra start med Mac'en og den revolutionerende mus, der gjorde det let at manøvrere rundt på skærmen.

Apple Computer blev mit helte-firma etableret i en garage i Palo Alto af Steven Jobs og Steve Wozniak og oppe mod "the big blue", IBM, med deres klodsede pc'er og oldnordiske styresystem, MS-DOS.



I årene efter gik det Macintosh skidt. De asiatiske producenter kom på markedet med billigere pc'er og det Mac-inspierede styresystem Windows fra Bill Gates Microsoft tog over som den dominerende computerplatform. Apple lukkede sig om sin egen verden og lukkede dermed sig selv ude.



En direktør fra Coca-Cola blev head-huntet til at redde selskabet, men han havde ikke større held med sig. Først da Steven Jobs gjorde comeback sidst i 90'erne begyndte det endelig at vende for Apple. iPod, den lækre funktionelle og veldesignede mp3-afspiller, der har afløst den walkman, vi gik med i 80'erne, var det første tegn.

I sidste uge kom så iPhone Apples nye mobiltelefon, der selvsagt er en hel masse meget mere.

Mac'en var smart og lækker og nem at bruge. Det samme var iPod'en.

iPhone er også lidt af en revolution. Hvor mange mobiltelefoner, palm-pilots og smartphones er fyldt med taster, har iPhone bare én. Al manøvrering kan klares med fingerspidserne via touchscreen-teknologi "what you see is what you get".

Javel, siger teknikerne, IPhone kan ikke meget mere end andre telefoner og håndholdte computere på markedet. Og de indvender, at man skal røre ved en glat glasplade uden nogen form for mekanisk føling, hvilket vil falde mange svært. Samtidig skal iPhone oplades ganske hyppigt, og batteriet kan ikke skiftes ud. Apples operativ-system, som iPhone benytter, er sårbart og lukket for andre. Og endelig kan iPhone heller ikke integreres til mailsystemer som Outlook og Lotus Notes.



Alle de gode gamle tekniker-argumenter, der betyder, at de fleste virksomheder uden for den grafiske branche og reklamebureauer, sværger til telefoner og pc'er i windowsmiljøet.

Alligevel håber og tror jeg, at Apple får succes med iPhone. Som de skriver på Gizmodo, en gadgetguide på nettet:

"Vi dropper gladeligt Windows Mobile for en iPhone. For selv om Win-dows Mobile har næsten alle de samme applikationer som iPhone, så er de ikke så brugbare, ikke så komplette og ikke gode som Apples løsninger".

Apples iPod vandt mp3-racet, selvom Creatives afspillere faktisk har en bedre lyd. Sådan vil det nok også gå på mobilmarkedet.



Jeg tror, det har noget med markedsføring at gøre. Her på ErhvervsBladet fik vi julegaver i december, som vi plejer. Men en ny indkøber stod for uddelingen, og hun havde fundet en iPod Shuffle til os alle. Den vakte vild jubel.

Jeg kiggede først vantro på den lille afspiller. Er det noget jeg skal give mine børn eller børnebørn?

Men nej - nu bruger jeg den, når jeg jogger i det sure regnvejr her i januar. For den er bare så let og lækker. Musikken fra en shuffle giver en masse energi...