Investering er blevet en folkesport

Aktiemarked. Stadig flere danskere køber og sælger på aktiemarkedet, og man behøver ikke være chef for at investere sine penge.

På trods af, at stemningen på aktiemarkedet i øjeblikket er trykket, er interessen for at investere i aktier de seneste år steget markant. Medlemstallet i Dansk Aktionærforening er inden for de seneste 12 måneder vokset med 20 procent - fra 15.000 til nu 18.000. Foreningen får 15 nye medlemmer hver dag, og desuden optræder kvinder og unge mennesker i langt højere grad end tidligere på medlemslisten.

- Det er i det hele taget alle typer af mennesker, der investerer deres penge. Det der gør sig gældende for alle vores medlemmer er, at det er danskere, der interesserer sig for deres pensionsopsparing, siger direktør i Dansk Aktionærforening Claus Silfverberg.

Der er stadig flest direktører blandt deltagerne i virkelighedens aktiespil, men en gennemgang af aktionærforeningens medlemmer viser, at den dækker alt fra servicemontører og tagdækkere til gårdejere og tandlæger.

- Vores typiske medlem er stadig en mand omkring de 50 år. Typisk med en lidt højere uddannelse og formue end gennemsnittet. Men vi er ikke en direktørforening, siger Claus Silfverberg og fortsætter:

- Den nylige nedtur har slet ikke påvirket vores medlemskurve, men det kan skyldes, at flere år med et utroligt positivt aktiemarked har åbnet folks øjne for investeringer, siger Claus Silfverberg

Ifølge Claus Silvferberg er der tre måder, man kan gribe det an på, hvis man vil i gang med at investere. Man kan sætte sig grundigt ind i hvad aktier er, og for eksempel tage forskellige investeringskurser. man kan finde nogle analytikere som man stoler på og følge dem, eller man kan vælge at benytte sig af investeringsforeninger.

- Med hensyn til investeringsforeninger råder vi folk til ikke bare at vælge bankens. Der er godt 600 danske investeringsforeninger, og det handler om at finde de bedste på markedet, siger Claus Silfverberg.

Det er heller ikke alle, der vælger at stole på gode råd fra aktieanalytikerne. En af dem er iværksætter Martin Thorborg, der har handlet med aktier i 10 år.

- Jeg synes, at det er utroværdigt, at en 25-årig analytiker kan sidde, og gøre sig klog på AP Møllers aktiviteter og så vurdere, om de får indflydelse på virksomhedens aktiekurs, siger han, og slår fast, at det bedst kan betale sig at gøre det modsatte af, hvad bankernes analytikere siger.

Ifølge Martin Thorborg er det vigtigste, at man sætter sig ind i markedet og stoler på sin egen dømmekraft.