Internetbutikker gør indkøb vanskelige

Computerteknik, der driller, og manglende oplysninger om rettigheder er blot nogle af de barrierer, der er, når forbrugerne handler på Internet. Forbrugerrådet har testet seks hjemmesider. To dumpede.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danske virksomheder, der vover sig ud i cyberspace og tilbyder forbrugerne at handle over Internet, har generelt meget endnu at lære.

Det er konklusionen på en minitest, som Forbrugerrådet har gennemført af danske Internet-butikker. Testen offentliggøres i det seneste nummer af rådets blad Tænk.

Testen viser, at der er langt fra at skabe en pæn hjemmeside til at kunne drive en velfungerende butik på Nettet. Således fik to butikker ud af seks dumpekarakter.

Så besværlig og langsommelig er eksempelvis DSBs hjemmeside, at Forbrugerrådet ganske simpelt råder forbrugerne til at bruge telefonen i stedet, når de skal reservere og købe billetter.

Ifølge cand.techn.soc. Mads Roesdahl, Forbrugerrådet, er det langtfra alle Net-butikker, som har den fornødne erfaring og derfor er klar til at drive elektronisk handel. Forbrugerrådet vil dog ikke råde forbrugerne til at holde sig fra Nettet, når de køber ind.

"Der er problemer med Net-handel i dag. Men Nettet er også med til at skabe større konkurrence på længere sigt, så forbrugerne får et større udbud og forhåbentlig lavere priser. Vores test er ikke et ja eller nej til Net-handel, men et vink med en vognstang til virksomhederne om, at det ikke er et amatørjob at drive en Net-butik. Man skal sætte sig ordentlig ind i reglerne og tage det alvorligt."

De seks butikker, Forbrugerrådet har testet, er T. Hansen Gruppen A/S, som sælger mobiltelefoner og tilbehør til mobiltelefoner samt reservedele til knallerter og scootere, Interflora, der sælger blomster sendt til adresser i Danmark og udlandet, Gads boghandel, der sælger bøger, Mobilix, der sælger mobiltelefoner med tilhørende abonnement, DSB, der reserverer og sælger indenlandske billetter og NEM Computer, der sælger PCer og tilbehør til computere.

Resultatet af testen overrasker ikke Forbrugerrådet, oplyser Mads Roesdahl.

"Der er kommet vældig mange udbydere på Internetmarkedet. De henvendelser vi har fået fra forbrugere tyder på, at det er én ting at oprette en hjemmeside og udbyde et produkt til salg, og noget andet at drive den ordentlig og i henhold til reglerne," siger Mads Roesdahl.

Han gør opmærksom på, at Internetbutikker er at sammenligne med en postordrevirksomhed. Derfor skal kunderne også oplyses om, at de har otte dages fortrydelsesret. Kun en butik opfyldte disse betingelser korrekt.

Afgørende er selvfølgelig, at teknikken virker, og allerede her dumpede DSBs hjemmeside. Den kom med underlige fejlmeldinger ved bestilling af andet end almindelige voksenbilletter.

I den samlede bedømmelse fik T. Hansen karakteren "meget god", Interflora "god", Gads Boghandel og Mobilix "under middel" og DSB og Nem Computer karakteren "dårlig".