Innovation må ikke gå i fisk

Produktudivkling. KB Finest i Esbjerg solgte på pris for tre år siden. Nu sælges på kvalitet takket være konsekvent innovations-proces.

Esbjerg-virksomheden KB Finest - et af Danmarks ældste fiskerøgerier - levede for tre år siden af at sælge hele og halve laksesider og andre lignende fiske-udskæringer i danske supermarkeder.

Men i dag sælger virksomheden ikke "fisk", men for eksempel Tapas bestående af fire fiskespecialiteter i form af røget ørred, gravad laks, røget tun og røget hellefisk pakket i en fræk sort emballage. Dette og andre tilsvarende fiske-produkter, der er et resultat af en bevidst innovationsproces, udgør nu over halvdelen af virksomhedens omsætning.

Med produkterne følger opskrifter fra kendte kokke, der tager udgangspunkt i danskernes stigende interesse for sunde forædlede fødevarer med gode smagsoplevelser. Der er også hentet inspiration i den japanske sushi-kultur og den italienske antipasta

Står det til virksomhedens direktør, Hans Henrik Nielsen, vil den type produkter udgøre en endnu større andel af omsætningen de næste tre år.

- Vi kunne se, at vi ikke kunne blive ved med at optimere produktionen og klare os på pris. Derfor satte vi gang i en produktudviklingsproces, som har bragt os i en langt bedre dialog med supermarkedernes indkøbere. Nu har vi ikke bare leveret en klassisk vare og en pris, men har spændende nyheder at snakke med dem om, siger direktøren for Esbjerg-virksomheden.

Den største udfordring i processen har været at hive medarbejdere ud til produktudviklings-aktiviteter i en travl hverdag.

- Men vi har besluttet, at vi ville, og derfor har det også kunnet lade sig gøre. Vi har flyttet ressourcer fra produktion til udvikling, og det betaler sig, forklarer Hans Henrik Nielsen.

Ingen kører ud af tangentDet helt afgørende i processen er, at virksomheden ikke kører ud af en tangent i udviklingsprocessen. Derfor har man også etableret fokusgrupper og andre former for smagstest, så man hele tiden udvikler noget, der falder i forbrugernes smag.

Chefkonsulent Tomas Vedsmand fra konsulent-virksomheden Gemba, der har specialiseret sig i at rådgive virksomheder i innovationsprocesser, peger på, at den udvikling KP Finest har været igennem er tiltrængt i mange mindre og mellemstore danske virksomheder.

Der bruges mange ressourcer på at trimme produktionen og på at spare omkostninger, men de store indtjeningsmuligheder ligger i at ændre tilgangen til markedet.

I Vedsmands optik kalder han denne kundeorienterede tilgang til markedet for front-end innovation.

Ved at gå i direkte dialog med slutbrugerne og udvikle produkter sammen med dem, bliver man mere interessant for de aftagerled, som man gerne vil i dialog med.

Front-end ikke nokMen Tomas Vedmand påpeger, at front-end innovation ikke er nok. Der skal være en systematisk vedvarende innovationsproces i virksomheden. Den er det er ofte svært at få afsat ressourcer til i hverdagen, og økonomidirektøren vil hade det, fordi han se at processerne koster tid uden altid at give et konkret resultat.

- Ved klassisk produktudvikling laver man en hurtig businesscase og ser, om det kan betale sig at lancere et nyt produkt. Men innovation er noget andet. Det er en vedvarende systematisk proces, der sikrer virksomheden en konstant strøm af nye produkter og serviceydelser, forklarer Tomas Vedsmand.

Han tilføjer, at innovation selvsagt er forskellig fra branche til branche. I mange håndværksfirmaer handler innovation for eksempel om at skabe et koncept ud af de serviceydelser, man tilbyder.

- En VVS-installatør kan for eksempel med fordel udvikle et "Energi-chek" med en række faste ydelser til en fast pris. Et sådan tjek vil som regel føre til mersalg, forklarer Tomas Vedsman

Men igen kræver det, at man tager tiden og systemtisk analyserer sine kompentencer og sine kunder og imødekommer deres uudtalte behov, forklarer Tomas Vedsmand.