Influencerne er kommet for at blive – nu hyrer de agenter

Hannah Løffler og Pernille Teisbæk medvirker i podcasten »SuccesKriteriet« til en snak om deres virksomhed Social Zoo, og hvad det egentlig indebærer at være agent for de såkaldte influencere.

Hannah Løffler (t.v.) og Pernille Teisbæk har sammen stiftet virksomheden Social Zoo, hvor de arbejder med influencermarketing. Fold sammen
Læs mere
Foto: Luka Roné

De fleste har nok opdaget, at der er sket en eksplosion i antallet af folk, som tjener penge på at være til stede på de sociale medier.

Den rette betegnelse er influencere, og de har ofte flere hundrede tusinde følgere på medier som YouTube, Snapchat og Instagram.

Og spørger man Pernille Teisbæk og Hannah Løffler, er de personer guld værd for brands, som vil promovere deres navn eller produkt.

De to stiftede nemlig virksomheden Social Zoo i 2015 og har siden arbejdet som agenter for flere af de influencere, som virksomhederne står i kø for at bruge til markedsføring. Men det har ikke altid været sådan.

»Jeg har ikke tal på, hvor mange møder Hannah og jeg har været til, hvor folk har siddet og kigget mærkeligt på os, fordi de ikke forstod, hvordan man skulle gøre det til et kommercielt samarbejde,« fortæller Pernille Teisbæk i podcasten »SuccesKriteriet«.

Hun har en baggrund i modebranchen og er – udover at være medejer af Social Zoo – også selv influencer med 628.000 følgere på Instagram.

Lyt til alle afsnit af podcasten »SuccesKriteriet« med Ane Cortzen i Podcast24syv-appen via App Store eller Google Play – eller hvor du ellers lytter til dine podcast.

Mødtes over en påskefrokost

De to stiftere mødte hinanden til en påskefrokost for seks år siden, hvor Pernille Teisbæk allerede var godt i gang med at stable sin blog, LookDePernille, og Instagram-profil på benene. Hannah Løffler havde derimod ingen erfaring med mode eller bloggerverdenen. Hun sad med en CBS-uddannelse og flere års erfaring fra TV-branchen.

»Jeg syntes, det var lidt fjollet. Ikke på en nedladende måde, men jeg tænkte mere: Hvad er det her? Og hvordan skal man skabe forretning med det?« fortæller hun.

Men for Pernille var det befriende, at Hannah havde en anden baggrund end hende selv.

»Jeg tror, at størstedelen af influencerne vil sige, at det (Instagram, red.) er et meget ensomt medie. Du står alene med alle de valg, der skal tages. Det er rart at have en sparringspartner. Hannah var den vildeste sparringspartner for mig, fordi hun så tingene på en anden måde,« lyder det fra Pernille Teisbæk.

Hannah Løffler

»Folk føler, de kan tillade sig at sige, hvad de vil. At du er allemandseje og en skydeskive, fordi du har en stemme på de sociale medier.«


Hun fik derfor overtalt Hannah Løffler til at være hendes agent, og det blev startskuddet på det, der i dag er Social Zoo. Deres arbejde består i høj grad af konsulentarbejde, men også i at forhandle med samarbejdspartnere på vegne af de seks kvinder, de repræsenterer. Det er det samme, som når man er agent for en sanger eller en fodboldspiller – de to agenter tjener 20 procent af de aftaler, de forhandler på plads. Fra maj til december sidste år havde Social Zoo et overskud på lidt over 600.000 kroner.

Det er en branche, der på få år har tiltrukket sig større og større budgetter, fordi virksomhederne har fået øjnene op for den kommercielle værdi, stjernerne på de sociale medier har. Det har også medført en lang række nye virksomheder, som specialiserer sig i influencere – Confetti CPH, Bloggers Delight og Gonzo Media er blandt de større. Men Danmark halter ifølge Hannah Løffler og Pernille Teisbæk stadig efter udlandet, hvor det kommercielle samarbejde har været fremme i meget længere tid.

»Der følger meget med, som ikke er så sjovt«

På Instagram – som er det medie, Social Zoo primært arbejder med – gøres succes op i antallet af likes, kommentarer på opslag og nye følgere, der vil se med. Fordi Instagram hovedsageligt er billeder, er det et godt sted at finde inspiration, men flere undersøgelser viser også, at mediet påvirker unges trivsel. Selv for de professionelle kan det nogle gange blive for meget.

»De, vi repræsenterer, har lyst til at trække stikket nogle gange, mens andre har det fint med at poste kommercielle samarbejder tre gange om ugen,« fortæller Hannah Løffler og understreger, at der skal være plads til de dårlige dage.

»Det er et arbejde, hvor du hver dag bliver bedømt på, om det, du gør, er godt nok. Folk føler, at de kan tillade sig at sige, hvad de vil. At du er allemandseje og en skydeskive, fordi du har en stemme på de sociale medier. Der følger meget med, som ikke er så sjovt, som det ser ud til,« siger hun, og Pernille Teisbæk uddyber:

»Hvis du har en offperiode på 14 dage, så er det jo bare 14 dage, hvor du ikke tjener nogen penge. Det er op til dig selv, hvor meget du vil engagere dig, og hvor mange samarbejder vil du påtage dig.«

Bliver I aldrig selv trætte af, at det hele skal være så perfekt?

»Vi bliver tit trætte af det. Men vi synes jo ikke, at det, vi laver, er overfladisk. Vi går op i at lave aftaler, som kan inspirere dem, der følger med,« fortæller Hannah Løffler.

De mener begge, at det er en stereotyp tankegang, at influencere ikke har et rigtigt arbejde, eller at det kun er de gudesmukke og tynde influencere, der er succesfulde.

»Det kan godt være, at det ene billede, som kommer op hver dag, ser tilfældigt ud, men der ligger mange overvejelser og møder bag.«

Lyt til resten af podcasten »SuccesKriteriet« med Ane Cortzen og Social Zoo-stifterne i Podcast24syv appen via App Store eller Google Play – eller hvor du ellers lytter til dine podcast.