Indiens finansielle krise rammer Foss

Foss tror på de langsigtede vækstmuligheder i Indien, men lige nu kan landets finansielle krise i høj grad mærkes, siger topchef.

Foto: Jens Nørgaard Larsen. Topchef i Foss, Torben Ladegaard, erkender, at forretningen i Indien udvikler sig noget langsommere end forventet.
Læs mere
Fold sammen

Indien har været udråbt til et af de store muligheders lande for vestlige virksomheder. Væksten er slut nu, i hvert fald for en stund. I den danske virksomhed Foss A/S, der er verdens førende inden for højteknologisk analyse- og måleudstyr til landbrugsprodukter og fødevareindustrien, kan den finansielle krise i Indien i høj grad mærkes.

»Indien er det marked, hvor vi har de største udfordringer, da landet for tiden er i svære problemer. Et af Indiens problemer er valutaen, som jo nærmest er i frit fald. Det betyder jo, at vores kunder skal betale forholdsvis meget for at få vores produkter,« siger Foss’ administrerende direktør, Torben Ladegaard.

I løbet af det seneste år har selskabet investeret et tocifret millionbeløb i kroner i produktudvikling af prisbilligt måludstyr til mejeriindustrien i Indien. En investering, som for Foss er en ganske betragtelig i et nyt marked. Udstyret markedsføres til mejerierne, der kan bruge udstyret på mange tusinde opsamlingssteder, hvor bønderne afleverer deres mælk. Foss har etableret en salgsorganisation med 25 medarbejdere.

»Indien er ikke et stort marked for os og har derfor lige nu ikke markant betydning for vores forretning. Vores investeringer er mere langsigtede, men vi må nok erkende, at forretningen udvikler sig noget langsommere, end vi havde forventet for et års tid siden,« understreger Torben Ladegaard.

Flotte regnskaber

Selskabet har i flere år leveret flotte regnskabsresultater. Drevet af især høje vækstrater i vækstlandene i Asien og Latinamerika steg selskabets omsætning fra 1,6 milliarder kr. i 2011 til godt 1,7 milliarder kr. i 2012. Særligt på grund af øget salg af udstyr, der bliver brugt til at styre kvaliteten af mælk, korn og vin.

I takt med, at fødevareindustrien i BRIK-lande som Kina, Brasilien, Indien og Rusland arbejder på at skaffe kvalitetsmad til mere kræsne forbrugere, stiger behovet for måle- og analyseinstrumenter til fødevareindustrien og landbruget.

»Vi tror på de langsigtede muligheder i Indien og er ved at lancere nyt prisbilligt udstyr, der forhåbentligt kan sælges. Udstyret bliver produceret i Indien, og dermed er vi ude over valutaproblemerne, som presser markedet,« siger Torben Ladegaard.

Mens optimismen det sidste halve år er dalet i Indien, holder virksomheden fast i grebet på andre markeder, fortæller direktøren.

Kina og USA er i år Foss’ største markeder – og dem med den største vækst – mens selskabet også har haft udfordringer Brasilien i år, da væksten ikke er gået så stærkt som håbet, siger adm. direktør Torben Ladegaard.