Incentive-folk bag mini-konglomerat

Tre tidligere Incentive-chefer er gået sammen om at rejse en lille koncern af forskelligartede firmaer. Jaco Sko og marketingfirmaet TSM er allerede i stalden. Næste gang satser de på et kendt brand.

Incentive-folk bag mini-konglomerat - 1
Jaco har været på markedet i mange år og produceret de samme fodformede sko med plads til både åreknuder, knyster og ligtorne, men nu skal den kendte sko relanceres til en komfortsko. TSM skal stå for markedsføringen. Foto: Allan Lundgren Fold sammen
Læs mere
Da det børsnoterede Incentives forhenværende adm. direktør Jan Berg forlod selskabet for fire år siden i forbindelse med salget af automatfabrikken Wittenborg, sluttede Incentives æra som konglomerat og udviklingsselskab.

Nu er Jan Berg imidlertid ved at rejse et lille nyt konglomerat sammen med Erik Bjørn Jensen, der tidligere havde ansvaret for leasing og regnskab i Incentive, og Jesper Klein-Petersen som var ansvarlig for Incentives forretning i Fjernøsten.

Siden sidste sommer har trekløveret gjort forretninger på kryds og tværs.

Jan Bergs sidste opgave i Incentive var at frasælge automatfabrikken Wittenborg. Men inden da havde Erik Bjørn Jensen og Jesper Klein-Petersen i efteråret 1999 overtaget en mindre ikke strategisk del af Wittenborg, som under navnet House of Coffee drev udlejning, leasing og service på kaffeautomater rundt om på danske virksomheder.

ISS købte sig ind i House of Coffee i 2001 og købte sidste sommer Erik Bjørn Jensen og Jesper Klein-Petersen ud.

Men under et sammentræf sidste år i Jan Bergs have over et glas god rødvin, udviklede de ideen om at etablere en lille koncern under et nystiftet holdingselskab, Kleinberg ApS, hvoraf de hver ejer en tredjedel.

Indtil videre har de tre satset 12 mio. kr. på investeringer og sat alt, hvad de ejer og har på spil. Troen på succes skyldes samspillet mellem deres forskellige faglige forcer.

Erik Bjørn Jensen understreger, at Kleinberg ikke er noget ventureselskab.

»Vi har set for meget af det her hurtigt ind og hurtigt ud. Og vi skal heller ikke over i det andet koncept som Incentive med 27 forskellige virksomheder. Vi har lært meget af årene i Incentive og agter at drage nytte af vores erfaring. Men det skal være overskueligt og langsigtet, så vi over mange år bygger virksomhederne op. Det, tror vi, kan lade sig gøre ved, at vi hver især sidder tæt på driften af de enkelte selskaber og samtidig kan arbejde på tværs af selskaberne med vores forskellige kompetencer,« siger han.

Jan Berg er produktudvikleren, Jesper Klein-Petersen er eksperten i salg og markedsudvikling, og Erik Bjørn Jensen er økonomimanden.

Indtil videre er der to ben i koncernen. Jaco Sko, som blev købt i maj sidste år, og marketingfirmaet TSM i Virum, som de har overtaget 1. januar.

»Det tredje ben skal være et brand, som folk kender, men som måske har haft en lidt hensygnende tilværelse. Brandet skal så styrkes på internationalt plan,« siger Erik Bjørn Jensen.

Fokus på komfort
De tre har haft kikkerten rettet mod designvirksomheden Stelton, som nu er sat til salg. Men det var ifølge Erik Bjørn Jensen for ambitiøst - i betydningen for dyrt.

Jaco Sko er et eksempel på et velkendt mærke, som alligevel har været en tur i glemmebogen.

Jaco har været på markedet i mange år og produceret de samme fodformede sko med plads til både åreknuder, knyster og ligtorne. På trods af at der er ikke er tale om verdens kønneste sko, tror Erik Bjørn Jensen, at komfortskoen er vej til at få sin renæssance, eftersom de, der gik med dem i 1970erne, nu har nået en alder, hvor de erindrer fordelene ved den fodformede.

Jaco-skoen er da også blevet fornyet, så man i år vil se Jaco skoen i alverdens pastelfarver på fødderne af de virkelig hype. På et nyt trendbarometer i Bo Bedre indtager komfortskoen en tredjeplads.

Trekløveret ser et kæmpe marked for skoen i Tyskland, Østrig og Schweiz, hvor sundhedsbølgen raser.

»Men der skal produktudvikles, og vi er ved at udvikle et nyt skomærke til yngre - primært kvinder,« siger Erik Bjørn Jensen.

Specialist i markedsføring
Jaco Sko har sin udviklingsafdeling i Vordingborg, hvor nyansatte modellører skal udvikle det nye mærke. Produktionen med 120 ansatte foregår på Jaco Skos fabrik i Polen.

Relanceringen af Jaco skal ske med støtte fra det nyindkøbte TSM, som for eksempel kan bidrage med markedsanalyser og andre marketingopgaver.

TSM blev etableret for 25 år siden af Kim Mejlvang, som altså nu har solgt livsværket.

TSM har specialiseret sig i outsourcing af markedsføringsydelser. Kunder der ikke ønsker at ansætte egne markedsføringsfolk, eller virksomheder, der i perioder har brug for ekstra markedsføringskræfter, kan tegne et abonnement hos TSM, som så stiller sin 40 mand store stab til rådighed.

»Det var netop sådan noget, jeg havde brug for, dengang vi havde House of Coffee. Der var en masse ting, vi ikke fik gjort, fordi vi ikke havde ressourcer til det, og jeg vidste ikke, at der eksisterede noget som TSM,« siger Erik Bjørn Jensen.

TSM fungerer i dag som marketingfunktion for omkring 100 virksomheder - herunder Birch & Krogboe, Motorola, Philips og Railion Danmark - det tidligere DSB Gods. Tanken er at udvikle kompetencerne i TSM og udbygge geografisk. Først i Danmark. Siden i Sverige og Norge.

Men Erik Bjørn Jensen mener, at selve konceptet med at udleje specialister, også må kunne bruges på andre områder.

»Ambitionen er en tredobling af omsætningen på tre til fem år,« siger han om TSM, der sidste år omsatte for 20 millioner kr. Nu mangler der altså blot en investering, før Kleinberg-ideen er ført ud i livet.

Banken har sagt ja til den tredje investering i slutningen af året. Men Erik Bjørn Jensen forventer, at der går et par år endnu, før Kleinberg står på tre ben.

»Jeg er startet her i TSM for 14 dage siden, og der forestår et stort salgs- og marketingarbejde i Jaco.«