Implast-vækst på interne kunder

Læs mere
Fold sammen
De danske køkkenproducenter står så stærkt, at de har haft held af at holde udenlandske konkurrenter ude

af markedet. Det nyder også Nordens største producent af laminatbordplader, HTH-fabrikken Implast i Bjerringbro, godt

af.



Implast venter at øge omsætningen med 10 pct. om året i de næste tre år, og væksten

skal mest komme fra de kunder uden for HTH-koncernen, som nu er oppe på at udgøre ca. halvdelen af salget. Hovedsageligt

befinder kunderne sig dog inden for HTH''s moderkoncern, svenske Nobia.



- Selv om der er meget manuelt arbejde ved at producere

laminatbordplader, er der adskillige andre producenter inden for området i Danmark. Der er meget korte leveringstider i køkkenbranchen,

og vi skal lave skrædderitilpassede produkter til det individuelle køkken, som vi kan levere inden for to-tre dage, siger

Implasts nye fabrikschef, Jesper Svender, 36 år, der kommer fra en stilling som indkøbschef hos HTH i Ølgod og

tiltræder 1. april.



Hvis væksten bliver som forventet, indleder Implast formentlig et byggeri af 3000 kvm nye fabriksbygninger

i løbet af 2005, en investering på 10-15 mio. kroner.

Øget effektivitet

Selv om Implast satser på

kvalitet i produktionen af laminatbordplader, ligger de i den billige ende i forhold til massive plader og granitplader. Implast tilstræber

dog at hæve kvalitetsindtrykket med aluminiumsforkanter og 60 mm plader.



Siden 1996 er antallet af ansatte hos Implast

steget fra 100 til 125. Dengang var produktionen kun ca. 60 pct. af den nuværende, så produktiviteten er hævet væsentligt

siden, og det vil fortsætte i de kommende år. HTH''s overordnede mål er øge effektiviteten med tre pct. årligt,

og det spor lægger Implast sig i, uden at der er planer om færre ansatte.



Også HTH''s måde at organisere

arbejdet på og den sociale profil overføres til Implast, hvor der indføres medstyrende med indflydelse på,

hvordan arbejdet tilrettelægges. I produktionen bliver der 8-10 teams, ligesom teamtankegangen skal indføres i administrationen.



Nedsat

arbejdstid ved 55-års-alderen, graviditetsvenligt arbejde og fastholdelse af ansatte med nedsat arbejde - det sidste i samarbejde

med Bjerringbro Kommune - er initiativer, der skal øge trivslen på virkomheden.



- Vores gennemsnitsalder er stigende,

og derfor skal folk helst være så glade for at arbejde hos os, at de ikke har lyst til at gå på pension så tidligt

som muligt. Samtidig skal vi også kunne tiltrække nye medarbejdere, siger Jesper Svender.



Blandt de ansatte, der

forlader Implast, er dog fabrikschef gennem 12 år, Kurt Hangaard, der går på efterløn, når hans efterfølger

officielt træder til.