IKEA er en af verdens største restaurantkæder

Varehusgiganten solgte i fjor måltider og madprodukter for mere end 14 milliarder kroner.

Foto: PR. Michael La Cour, Foods-chef i IKEA
Læs mere
Fold sammen

»Allerede i 1959 grundlagde Ingvar Kamprad en restaurant i et af sine varehuse ud fra den antagelse, at mætte kunder trives bedre og køber mere. Det viste sig mildest talt at være fremsynet, og nu er vi inde i en vældig spændende og ekspansiv fase,« siger IKEA Food chefen Michael La Cour til Dagens Industri.

Salget af mad lå sidste år på cirka 14,5 milliarder kroner, hvilket er en fremgang på 8 procent. De seneste tre år har salgstilvæksten ligget på mellem 8 og 10 procent.

»Der er virkelig tale om en af verdens største restaurantkæder,« siger La Cour.

Drømmemålet er for IKEA-chefen 20 milliarder kroner.

IKEA har næsten 400 varehuse i 48 lande, og foruden møbler og boligindretning omfatter virksomheden de obligatoriske restauranter i varehusene, bistroer og caféer.

Dertil kommer madmarkederne, hvor kunderne kan købe de populære kødboller, kanelbollerne og andre favoritter, som de så selv kan tilberede hjemme.

Møbelgiganten har imidlertid et stykke vej op til toppen af restaurantverdenen. Burgerkæden McDonalds omsatte til sammenligning for rundt regnet 164 milliarder kroner i 2016.