IFU får nyt mandat i vækstlande

Øget velstand i Kina var på nippet til at ekskludere landet fra listen over steder, hvor Investeringsfonden for Udviklingslande må agere. Med en ændring af fondens paragraffer kan IFU nu blive i Kina og samtidig investere i en række nye vækstmarkeder.

Investeringsfonden, der yder risikovillig kapital til projekter i udviklingslande, som danske virksomheder medvirker i, er mere aktiv i Kina end noget andet land i verden. Arkivfoto: Kim Kyung Hoon/Reuters
Læs mere
Fold sammen

Hvor længe må Investeringsfonden for Udviklingslande (IFU) blive ved med at investere i lande, der oplever økonomisk fremgang?

Indtil i går var tallet 6.308 en vigtig del af svaret. Så mange amerikanske dollar udgjorde den gennemsnitlige maksimale indkomstgrænse pr. indbygger i værtslandet. En grænse der med årets udgang ville have gjort det umuligt for statsejede IFU at fortsætte sit virke i Kina.

Årtiers tårnhøje kinesiske vækstrater har skabt øget velstand i befolkningen i en sådan grad, at IFU ifølge fondens egne paragraffer var ved at udspille sin rolle i landet.

Investeringsfonden, der yder risikovillig kapital til projekter i udviklingslande, som danske virksomheder medvirker i, er mere aktiv i Kina end noget andet land i verden. Investeringer i Kina giver som udgangspunkt bedre afkast end i fattigere lande med mindre vækst. En eksklusion fra Kina ville derfor kunne påvirke IFUs indtjening.

Men den bekymring kan fondens ledelse nu se bort fra. Torsdag besluttede Folketingets finansudvalg på anmodning fra handels- og udviklingsminister Mogens Jensen (S) at annullere reguleringen om den øvre indkomstgrænse. Derfor kan IFU fortsætte i Kina og samtidig bevæge sig ind på over 30 nye markeder som Brasilien, Tyrkiet og Mexico.

»Det vil give mulighed for at udvikle flere projekter, der fremmer udvikling, og som har danske virksomheders og pensionskassers interesse,« siger Mogens Jensen.

Han understreger, at IFU fastholder et krav om, at mindst halvdelen af investeringerne fortsat skal gå til lavindkomstlande, herunder i Afrika. Derudover må IFU kun investere i lande, der er på OECDs liste over lande, der kan modtage officiel udviklingsbistand.

»IFUs formål er at styrke økonomisk vækst i udviklingslande gennem privatsektorinvesteringer i samarbejde med dansk erhvervsliv. Fokus er således ikke på at skabe afkast for IFU, men på at skabe bæredygtig udvikling i udviklingslande og kommercielle muligheder for dansk erhvervsliv i udviklingslande,« siger Mogens Jensen. Kun Enhedslisten valgte at stemme imod forslaget om at ændre IFUs investeringsmandat.

»Enhedslisten ser IFUs mandatudvidelse som et yderligere skred i retning af, at hensynet til dansk erhvervsliv skal spille en større rolle i udviklingsarbejdet. Vi mener ikke, at udviklingsindsatsen og mål om fattigdomsbekæmpelsen skal underordnes eller bruges til at støtte dansk erhvervsliv. Bistandsmidler og erhvervsstøtte skal ikke blandes sammen på den måde,« siger Enhedslistens medlem af finansudvalget, Frank Aaen.

Em dårlig smag i munden

IFU har været aktiv i Kina siden 1987 og samlet investeret i 130 projekter, hvoraf over 50 stadig er aktive. Både små og store danske virksomheder har over årene gjort brug af fondens kapital og rådgivning. De seneste år tæller porteføljen kendte firmanavne som Lundbeck, Haldor Topsøe og DLG. Det første samarbejde var med Østasiatisk Kompagni og en lokal partner i Beijing. IFU stillede 45 mio. kr. til rådighed, så Østasiatisk Kompagni kunne opføre en række luksusvillaer i den kinesiske hovedstad. Villaerne blev bygget uden for den anden ringvej, hvilket i 1987 blev opfattet som værende uden for bykernen. I dag er Beijing ved at konstruere sin syvende ringvej, og de danske villaer er eftertragtede på grund af deres unikke placering i hjertet af hovedstaden.

Kinas økonomiske vækst har ændret landet i et rasende tempo. En udvikling der har betydet større ulighed i samfundet og ført til alvorlig belastning af miljøet. Men når det kommer til fattigdomsbekæmpelse, har få lande opnået mere på kortere tid end Kina. Derfor undrer det seniorforsker ved Dansk Institut for Internationale Studier, Lars Engberg-Pedersen, at fattigdomsbekæmpelse er en del af begrundelsen for IFUs mandatændring.

»Jeg får lidt dårlig smag i munden i den forstand, at det er lidt hyklerisk det her med, at man i baggrundsafsnittet skriver, at IFUs investeringer skaber vækst og beskæftigelse i udviklingslande og dermed biddrager til fattigdomsreduktion, når pointen er at udvide, så man kan komme ind i rigere lande,« siger han.

»I det bredere perspektiv, synes jeg ikke, der er noget forkert i at se Kina som en samarbejdspartner for IFU. Det skal bare være klart, hvad målet er, så man ikke siger, at det er fattigdomsbekæmpelse. Kineserne har da selv fattigdomsproblemer, men det er ikke så vigtigt, fordi de selv er i stand til at gøre noget ved det,« vurderer Lars Engberg-Pedersen.

Udvikling på ordentlige vilkår

Samlet har IFU haft et afkast på 7,2 procent årligt for de investeringer i Kina, der er indgået efter årtusindskiftet og frem til starten af finanskrisen. Hvor stor en andel af den totale indtjening, der i nyere tid er kommet fra Kina, ønsker fonden ikke at anskueliggøre i detaljer.

»Vi oplyser ikke hvor stor en del af vores overskud, der kommer fra enkelte lande, men det er klart, at en ikke ubetydelig del kommer fra investeringer i Kina,« siger direktør Tommy Thomsen. Han understreger, at IFU stadig ser muligheder for at fremme en positiv udvikling i Kina.

»Der er stadigvæk behov for udvikling og for at skabe arbejdspladser, og for at det sker på ordentlige vilkår. Vi går meget op i, at de virksomheder, der etableres, er med højt fokus på miljøforhold og gode arbejdsmæssige betingelser,« forklarer han.

På udvalgsmødet i Folketinget blev det samtidig besluttet, at grønt lys fra finansudvalget fremover ikke er nødvendigt for at ændre IFUs mandat. I praksis betyder det, at investeringsfonden kan agere i de lande, hvor den siddende regering siger god for det.