I verdens måske klimavenligste lufthavn rykker elflyene ind

Den lille nordsvenske lufthavn, Skellefteå Airport, kandiderer til titlen som verdens mest klimavenlige lufthavn. Det er slet ikke så svært, mener den farverige lufthavnsdirektør Robert Lindberg. Men ambitionerne stopper ikke her. En flåde af elfly og en direkte rute til København, står på to-do-listen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I Skellefteå er alle på fornavn med Robert Lindberg. Han er musiker, foredragsholder, tidligere direktør for byens industrihus og lufthavnsdirektør gennem de seneste 12 år i det, han kalder verdens måske klimavenligste lufthavn.

Efter et besøg hos Robert Lindberg kan Berlingskes udsendte derfor sætte sig tilrette i SAS-flyet og flyve gennem det tunge snevejr mod Stockholm med god, grøn samvittighed.

En rejse ud fra Skellefteå Airport er nemlig lige præcis så grøn, som en flyvetur i Sverige kan blive anno 2022.

Da vi ankommer til lufthavnen en sen eftermiddagstime i december vælter sneen ned, og snerydningsholdet kæmper med at holde den to kilometer lange landingsbane fri, så SAS-flyet fra Stockholm kan lande.

Maskinerne kører på biobrændstof, og lyskæderne, som i anledning af julen udsmykker lufthavnens vartegn – et arkitekttegnet kontroltårn opført i træ – er tændt med certificeret grøn el.

Mens temperaturen uden for er på vej ned under minus ti grader, kan vi varme os på Robert Lindbergs kontor ved fossilfri varme.

Sverige har allerede klimamål for flytrafikken

Allerede i 2014 vedtog Skellefteå Kommune, som ejer flyvepladsen, en »masterplan« for lufthavnen. Det var en del af en overordnet strategi, som skulle sparke nyt liv i den nordsvenske by, 250 kilometer syd for Polarcirklen og 600 kilometer nord for Stockholm. Planen var blandt andet, at lufthavnen skulle være fossilfri.

Direktør for Skellefteå Lufthavn, Robert Lindberg, er 54 år. Han har arbejdet i Skellefteå Airport i snart 20 år, heraf 12 som direktør, og har samtidig haft en række andre job og tillidsposter i kommunen og de kommunale selskaber i Skellefteå. Derudover er han kendt som musiker i byen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Eis.

Siden har Sverige opsat målsætninger om, at lufthavne skal drives fossilfrit, at indenrigsflyvninger skal være fossilfrie i 2030, og at alle fly, der flyver ind eller ud af Sverige skal tankes med fossilfri brændstof i 2045. Sverige har også indført en CO₂-afgift på flyrejser. Dermed er vores nordiske nabo flere år foran Danmark, når det gælder grøn luftfart. Her har statsminister Mette Frederiksen (S) først lige annonceret, at regeringen vil have grønne indenrigsfly i 2030, i sin nytårstale.

Skellefteå Airport er da heller ikke den eneste fossilfrit drevne lufthavn i Sverige i dag. Det statslige selskab, Swedavia, der driver ti lufthavne heriblandt Arlanda i Stockholm, kunne i marts sidste år meddele, at selskabet er gået fra et klimaaftryk på 8.000 ton CO₂ om året til nul ifølge en status på, hvor langt flybranchen er kommet i Sverige fra sidste år.

Ifølge Robert Lindberg, der udover at styre Skellefteå Airport, også er næstformand for Svenska Regionala Flygplatser, er lufthavnene i Ørebro, Kalmar og Halmstad også fossilfrie.

»Det er nemt nok at gøre driften af en lufthavn fossilfri. Det store problem opstår, når man skal have gjort resten af forretningen fossilfri. Som reglerne er i dag, skal der fossil brændstof i flytankene. Så der kan vi ikke komme helt i mål endnu,« siger Robert Lindberg.

Biobrændstof i tanken

Men Robert Lindberg er ikke en mand, der giver op. Derfor har han siden maj sidste år købt bæredygtig flybrændstof, Sustainable Aviation Fuel eller slet og ret SAF.

Der er tale om biobrændstof fremstillet af affald fra fødevareindustrien. Brændstoffet bliver fremstillet på den anden side af grænsen i Finland af de to finske energiselskaber Forum og Neste.

»Vi har lige fået en ny leverance for to dage siden, så når I flyver hjem om lidt, vil jeres fly flyve delvist på biobrændstof. I begyndelsen af næste år begynder vi at tilbyde, at flyrejsende fra Skellefteå kan købe biobrændstof til at dække deres rejse,« siger Robert Lindberg.

Den mulighed benytter de ansatte i Skellefteå Kommune og i de mange kommunalt ejede selskaber i byen sig allerede af. Kommunen har nemlig besluttet, at alle rejser i tjenstligt øjemed skal ske ved køb af bæredygtig flybrændstof.

»Jeg forstår godt, at de andre lufthavnsdirektører er i en ret presset situation, og måske ikke har tid til at tænke på fremtidsplaner. Derfor er jeg også ret ydmyg, når jeg møder dem,« siger Robert Lindberg, direktør i Skellefteå Airport. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Eis.

Præcist hvor meget CO₂ kommunen sparer på sine rejser, er ifølge Robert Lindberg, der også sidder bestyrelsen for brancheorganisationen Svenskt Flyg, svært at opgøre. Men producenterne af bæredygtig brændstof opererer med et tal, der hedder, at man kan spare op til 80 procent CO₂ i forhold til en rejse på fossilt brændstof.

Han understreger også, at der stadig kommer en ret stor andel fossilbrændstof i tanken, når et fly letter fra Skellefteå. Ingen fly er i dag certificeret til at flyve på 100 procent biojetfuel, selvom det teknisk set er muligt. SAS' fly er certificeret til at flyve på 50 procent biobrændstof og 50 procent fossilt brændstof. Den brændstof, Robert Lindberg køber i Finland indeholder ifølge ham 28 procent biobrændstof.

Robert Lindberg er også klar over, at biobrændstof til fly måske ikke er holdbart på langt sigt.

»Vi er også på vej til at skrive en kontrakt med en virksomhed, som udvikler brintbaseret flybrændstof,« siger Robert Lindberg.

Flybrændstof produceret af grøn brint og indfanget CO₂ er noget af det, som danske politikere og danske virksomheder satser på.

Men biojetfuel er en begyndelse, mener han.

»Vi kan ikke ændre hele verden på en gang, men vi kan gøre det bid for bid med konkret handling i stedet for kun at tale om det. Der bliver talt rigtig meget i mange lande. Men at redde klimaet er ikke et projekt. Det er en ændring af samfundet. Det gør vi med konkrete handlinger,« siger Robert Lindberg.

En flåde af elfly

En af de konkrete ting, som Robert Lindberg har sat i værk, er at installere en opladerstation til elektriske fly i lufthavnen. Opladeren er på én megawatt. Det gør den helt officielt til en af verdens stærkeste opladere til fly.

Det kommunalt ejede energiselskab, Skellefteå Kraft, som er Sveriges næststørste efter Vattenfall har spillet en stor rolle i etableringen af opladerstationen. Robert Lindberg har for øvrigt også været bestyrelsesformand for energiselskabet i et par år tilbage omkring 2010.

Han tager refleksjakken på og følger os gennem snevejret over til en hangar. Her viser han med lys i øjnene to nysamlede, små elfly frem.

Robert Lindberg, direktør i Skellefteå Airport, viser stolt det ene af lufthavnens to spritnye elfly frem. I løbet af kort tid vil ti elfly være at finde i lufthavnen. De skal bruges til undervisning af kommende trafikpiloter på en pilotskole, som han har lokket til byen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Eis.

Et af Robert Lindbergs nyeste initiativer er nemlig at virkeliggøre drømmen om at få verdens måske største elflyflåde til Skellefteå. De to fly får i løbet af de kommende måneder følgeskab af yderligere syv elfly.

Flyene skal bruges til træning af piloter i »Green Flight Academy«. Når det er helt oppe at køre, skal akademiet  have uddannet omkring 100 trafikpiloter. Selvom piloterne skal ende med at flyve Airbus og Boeing, vil deres første træning i luften være elektrisk, som Robert Lindberg siger det.

»Flyene er perfekte. De kommende piloter er nødt til at øve start og landing. Det kan de gøre i flyene her i Skellefteå. De kan flyve i en time og skal så bruge en halv time på at lade. De har ingen lyd og ingen udledning. Det er perfekt – og billigt,« siger Robert Lindberg.

Med pendler-elfly til batterifabrikken

Men en ting er en klimavenlig pilotuddannelse med elfly og Skelleftå som centrum. Noget andet er, hvilken rolle elfly kommer til at spille i fremtidens luftfart.

Virksomheden Northvolt er som beskrevet i Berlingske lige nu ved at opføre den indtil videre største europæiskejede batterifabrik i Skellefteå. Virksomheden skal producere batterier til elbiler og industrielle anlæg, men har også kig på, om den kan bidrage til at løse udfordringen med elfly, nemlig at batterierne stadig er for små og mangler kraft til at flyve større fly.

»Jeg tror ikke, at elfly vil erstatte ret mange eksisterende ruter. Men de kan komme til at spille en rolle i at udbygge nettet af flyruter og for eksempel erstatte busser,« siger Robert Lindberg.

Skellefteå Kommune forventer i de kommende år en betydelig befolkningstilvækst fra de nuværende 73.000 til måske helt op til 100.000 indbyggere i 2040. De vil dels komme fra udlandet og Sydsverige, men også fra de omkringliggende mindre byer. Og afstandene er store i Nordsverige.

»Der vil ofte være så langt, at du ikke kan nå til Skellefteå om morgenen, hvis du kører. Men det kan du med et elfly,« siger Robert Lindberg.

Elfly kan komme til at spille en rolle som erstatning for busser i områder, som Nordsverige, hvor afstandene er store, forudser lufthavnsdirektør Robert Lindberg, som har sat sig i cockpittet på et af de nye elfly, som står i en hangar på flyvepladsen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Eis.

Foreløbig samarbejder lufthavnen med Northvolt om at forsøge sig med et pendlerfly, som kan lette og lande vertikalt, og som skal sættes ind rutefart mellem Skellefteå Airport og Northvolt. Projektet er døbt ELIS, og skal demonstrere mulighederne for hele verden.

»Jeg tror, at vi vil have det første pendlerfly at den her type oppe og flyve i Skellefteå næste år,« spørger Robert Lindberg.

En direkte rute til København

Man bliver helt forpustet, når man skal følge med den 54-årige Lindberg og alle hans planer. På to-do-listen er også en ny større lufthavnsbygning – og at få en direkte rute til København.

»Coronapandemien har ført til, at vi begynder at se anderledes på tingene. SAS' største hub er København, og mange af vores passagerer skal videre derfra. Så hvorfor skal man flyve til Stockholm og så videre til København. Det er dårligt for klimaet og giver folk en længere rejse,« siger Robert Lindberg.

Vi siger farvel til Robert Lindberg i den lille lufthavn, hvor der knap nok er sidde plads til alle de passagerer, der venter på at flyve til Stockholm.

Mens de fleste andre regionale lufthavne kæmper med trafiknedgang på 50 procent eller mere på grund af pandemien, forventer Robert Lindberg, at trafikken i Skellefteå Airport er oppe på 2019 niveau til marts.