I offensiven og med globale vækstambitioner

Daniscos topchef Alf Duch-Pedersen har en klar målsætning. Danisco skal vokse med op til 50 procent mere end markedet. Derfor er opkøb kommet betydeligt tættere på. Målet som verdens største skal ske via fokus på kvalitet og fødevaresikkerhed.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

INTERVIEW

Sukkeret til cornflakesene står solidt plantet på danskernes morgenbord.

Sukker fra Danisco. Naturligvis. I danskernes bevidsthed er Danisco ganske enkelt lig med sukker. Falster, sukkerroer, et eller to kilos blå/hvide poser, hvis snehvide indhold i en lind strøm drysses ud over danskernes mad.

Sådan har danskerne haft det med Danisco, det tidligere De Danske Sukkerfabriker, i årtier.

Danisco er da også rigtig godt tilfreds med sukkeret og den økonomiske gevinst fra denne del af virksomheden, men i den seneste store imagekampagne blev sukkeret trængt i baggrunden.

Danisco - det er fødevareingredienser. Det er her væksten ligger, det er her, der skal foretages milliardopkøb, det er her medarbejderstaben skal vokse og det er ingredienserne, som skal få de brede smil frem hos aktionærerne i Danisco.

»Det er rigtigt, vi talte ikke meget om sukker i den seneste kampagne. Sukker er selvfølgelig stadig det, man forbinder os med, men jeg vil gerne arbejde hen i mod, at folk i lige så høj grad peger på ingredienser, når de bliver spurgt om Danisco. Omverdenens videnniveau med hensyn til ingredienser skal op på samme niveau som kendskabet til sukker,« lyder målsætningen fra Daniscos topchef.

Alf og sikkerheden
Der skal ikke trykkes på mange knapper, før Alf Duch-Pedersen med stor entusiasme og ivrigt gestikulerende sætter fokus på den verden, som fremover i stadigt højere grad bliver Daniscos.

»Fødevareingredienser betyder jo så ufatteligt meget i vores moderne verden. New York, London, Paris og andre storbyer ville ganske enkelt ikke kunne eksistere på den måde, som vi kender dem i dag, hvis der ikke fandtes fødevareingredienser.«

»Disse ingredienser er jo dem, som sørger for, at der er sådan en mangfoldighed af fødevarer i supermarkederne. Set fra forbrugernes side handler det om smag, holdbarhed og sikkerhed,« siger Duch-Pedersen.

Netop fødevaresikkerheden tænder i den grad gnisten hos Alf Duch-Pedersen. Han bliver ofte portrætterede som den lidt grå topchef, som arbejder bedst på de indre linier i erhvervslivet og som har svært ved at slå igennem udadtil, men når stikordet »fødevaresikkerhed« bliver langet over mødebordet denne mandag i maj, er der i hvert fald ingen gråhed og tilbageholdenhed at spore.

»Fødevaresikkerhed betyder stadigt mere og mere. Og heldigvis for det. Men i dag er alt, hvad der indgår i fødevarer stykket sammen fra hele verden. Fødevarer er i dag ikke et produkt af de ting, som kommer fra nærmiljøet, og derfor skal man i dag helt præcist vide, ikke bare hvad der indgår i fødevarer, men hvor det kommer fra. Kun på den måde kan man finde tilbage til ondets rod, hvis der måtte opstå problemer. Og hvis det - i sjældne tilfælde - skulle vise sig nødvendigt at tage fødevarer tilbage fra markedet.«

»Det er en sikkerhed, som betyder noget for forbrugerne i den globaliserede verden. Og det er netop denne sikkerhed, som vi i Danisco med vores ekspertise og detailkendskab kan varetage på forbrugernes vegne bedre end mange af vore konkurrenter. I realiteten skal det være sådan, at forbrugerne IKKE bekymrer sig om sikkerheden - det skal Danisco gøre på forbrugernes vegne. Det er denne sikkerhed, som vi i Danisco gerne vil stå for,« understreger Alf Duch-Pedersen.

Sigtet med den netop gennemførte, store imagekampagne var at skabe opmærksomhed om Daniscos rolle og få fortalt omverdenen, hvad koncernen står for. Kampagnen med en mexicansk citrusfarmer, en finsk skovarbejder og en svensk roedyrker.

Fandens værk
Alf Duch-Pedersen tilføjer, at en væsentlig opgave med kampagnen også var at få fortalt omverdenen, at Danisco nu er den virksomhed, som Danisco gerne vil være. At der nu er rettet til. At man nu står med en fokuseret virksomhed - fødevareingredienser - som der skal satses alt på. Og ikke mindst, at Danisco også er en attraktiv virksomhed at arbejde for.

»Vi synes selv, at vi nåede rigtig meget med kampagnen. Vi foretog målinger både før og efter. Bl.a. med 200 direktører og 200 studerende. Og vi er specielt glade for de studerendes reaktion. Den viser nemlig, at der blandt dem er skabt en betydelig øget bevidsthed omkring Danisco.«

Danisco bliver ofte skudt i skoene, at deres fødevareingredienser er noget som fanden har skabt, at disse tilsætningsstoffer ødelægger fødevarerne og at netop fødevaresikkerheden er på spil.

Det er den holdning, som Alf Duch-Pedersen gerne vil puffe til - bare en lille smule. Han understreger, at han også gerne selv sætter tænderne i friske grøntsager og andre helt friske fødevarer.

»Men kendsgerningen er jo, at vi lever et moderne, fortravlet liv. Det ville være umuligt med to udearbejdende ægtefæller, hvis ikke man også havde moderne, sunde fødevarer til hverdag. Så springer man over, hvor gærdet er lavest, når man skal lave mad. Men det er vigtigt, at der stadigvæk er betydelig sikkerhed også i disse dagligdags fødevarer.«

Dansk specialitet
»Hvis vi kommer dertil, at forbrugere og de store indkøbskæder ser, at Danisco har leveret fødevareingredienserne og at de så ikke behøver bekymre sig mere om den sag, så er vi nået rigtig langt.«

»Vi ønsker at presse os selv så meget som muligt med hensyn til kvaliteten, og det har samtidig også den forretningsmæssig fordel, at vi samtidig presser de andre (konkurrenterne, red.) til at følge med, hvis de vil blive i branchen. Og ja, det kan man faktisk tjene penge på.«

Ingredienser er lidt af en dansk specialitet. Udover Danisco er både Novozymes, Chr. Hansen Holding, CP Kelco (Københavns Pektinfabrik) og Arla Foods store på dette område.

Der har igennem årene været talt meget om en konsolidering i branchen, og at danske virksomheder burde gå sammen eller overtage hinanden.

Alf Duch-Pedersen gør det meget klart, at han ikke har kommentarer til en særlig dansk konsolidering på området. Dog er han overbevist om, at der generelt forestår en større konsolidering i branchen. En bølge som vil rulle i løbet af nogle år. Flere store private equity-fonde har købt op i branchen for tre-fire år siden, og disse virksomheder er ved at blive gjort klar til videresalg.

»Det har det jo med at komme i bølger. For vores vedkommende kan der blive tale om et, to eller tre opkøb eller et enkelt meget stort opkøb. Aktiekurserne er godt nok faldet, men priserne på virksomheder er ikke faldet i samme takt. Så der er fortsat en vis ubalance. Men ja, realismen er ved at indfinde sig,« som Alf Duch-Pedersen udtrykker det og dermed mere end antyder, at der i øjeblikket regnes på mange muligheder internt i Danisco. Han vil ikke kommentere konkrete navne i branchen.

»Det skal dog ikke være tvivl om, at vi til stadighed vægter bundlinien højest. Vi er mere en value-aktie end en vækstaktie, og man kan jo helt præcist regne ud, hvad man kan købe for uden at ens egen værdi udhules ved et opkøb.«

Dermed henviser til, at hvis eksempelvis Danisco, der i denne tid handles til en P/E-værdi på seks-syv, køber en virksomhed til en P/E-værdi på 11 elle 12, så udhules værdierne i Danisco. I så fald går det altså ud over aktionærerne i Danisco på kort sigt.

Drømmen om storhed
»Priserne på virksomheder varierer meget, og det kan da godt ske, at der er nogle virksomheder, som nu ikke længere er for dyre. Vi nærmer os et prisniveau, hvor opkøb godt kan forekomme,» lyder signalet fra Duch-Pedersen. En signal, der må vurderes at være så tæt på opkøb som overhovedet muligt.

Modsat konkurrenter som eksempelvis Chr. Hansen og CP Kelco, der lever en i den brede offentlighed totalt ukendt tilværelse, så markedsfører Danisco sig meget hårdt som en moderne, innovativ og udadvendt virksomhed med et kendt brand.

Danisco vil gerne være den største i branchen.

»Udgangspunktet er ikke at være den største, men derimod at være den bedste. Men hvis du er den bedste, så bliver du som regel også den største. Og at være den største og den bedste - det er der i øvrigt også en rigtig godt økonomi i,« siger fødevareingrediensernes førstemand, Alf Duch-Pedersen.jha@berlingske.dk

bso@berlingske.dk