I kan lære af McDonald's

De danske topledere har for lidt fokus på, at markedsføring er andet og mere end reklamer. Ifølge en amerikansk

marketing-guru er en forudsætning for succes, at virksomhederne ser marketing som en helhed, der inkluderer medarbejdere, ledelsesstil

og bløde værdier.


- De to ting, som erhvervsledere ved mindst om, er marketing og it, men de indrømmer kun,

at de ikke har forstand på computere, lyder det bl.a. fra amerikaneren Steve Yastrow, der er klar til at skyde med skarpt mod

de danske topledere.


Med sine provokerende holdninger vil han den 22. januar give sit bud på, hvad danske virksomheder

kan lære af kendte amerikanske virksomheder som McDonald''s. Virksomheder for hvem branding er et kendt fænomen.


Steve

Yastrow siger om marketing:



Alle skal med

- Det er andet og mere end en afdeling i firmaet. Marketing er det, hele firmaet

gør. Hvis en virksomhed ønsker at skabe et harmonisk brand i forbrugerens bevidsthed, er virksomheden nødt til

at involvere alle ansatte. Med en fuldt integreret marketingindsats bliver forbrugerens oplevelser med virksomheden synkrone og brandet

harmonisk.



Club 8 CompanyDer findes en række danske virksomheder, som tænker virksomheden som en helhed. Møbelproducenten

Club 8 Company arbejder målrettet og med stor succes med en fuldt integreret marketingindsats. Virksomheden vil forny det brand,

som de fleste danskere forbinder med reolerne i ungdomsværelset.


- Det tager tid at ændre forbrugerens opfattelse

af et brand, og det er vi bevidste om. Branding af Club 8 Company har været en gradvis proces. Allerede i 1993 begyndte vi at

markedsføre Club 8 Company i forhold til vores bagland -det vil sige distributører, forhandlere og franchisetagere. Internt

i firmaet har vi markedsført os med interne blade og en værdibog, og først nu føler vi os parate til at

markedsføre os over for forbrugeren, siger Club 8 Companys salgsdirektør Peter Pilgaard.



Kritiske forbrugereTrods

Club 8 Companys gode intentioner er det stadigt svært at styre forbrugeren, for ifølge Steve Yastrow foregår branding

i sidste ende hos nutidens kritiske forbruger.


- Med det enorme udbud af varer og den gode vareinformation er forbrugeren i dag

langt mere selvstændig og kritisk. Han lader sig ikke uden videre spise af med reklamens budskaber. Marketingfolk kan ikke diktere,

hvad et brand skal være. Brandet skabes i forbrugerens bevidsthed og er summen af alle de oplevelser, han har med brandet.


Steve

Yastrow gæster det andet i rækken af i alt syv InSync-seminarer arrangeret af Midt Marketing A/S, Herning på tirsdag.