Hvordan får man klik?

30-35 procent åbner markedsføring via e-mailen. Færre klikker sig igennem kampagnen. Udvikler af Digital Direct Marketing giver her en række råd til at øge interessen for elektronisk markedsføring.

Skal jeg åbne den, eller skal jeg ikke... Du kan ikke engang nå at udtale de ord, før din hjerne har taget stilling til, om du skal åbne e-mailen i din indbakke.

Undersøgelser viser nemlig, at det tager omkring 0,7 sekund at beslutte, om en e-mail ryger direkte i skraldespanden. Og det har stor betydning for, om elektronisk markedsføring virker.

"Det betyder, at man skal være utrolig dygtig til at signalerer, hvem mailen sendes fra. Skal det være en virksomhed eller en person. Det er første skridt," siger Per John Jensen, der er adm. direktør fra Zoomio, et dansk softwarehus, der udvikler platformen Zoomio til Digital Direct Marketing.

Skriv aldrig "Nyhedsbrev nr. 1"

Han peger på, at emnefeltet her har en afgørende betydning for, at mailen bliver åbent eller ryger i skraldespanden.

"Hvad lyder mest indbydende: Ny server fra IBM eller nyhedsbrev nr. 1?," spørger Per John Jensen og giver selv svaret:

"Ny server fra IBM er meget mere interessant. Og det er helt afgørende, om man åbner mailen eller ikke gør. Men vi ser desværre alt for mange virksomheder, der skriver nyhedsbrev nr. 1."

Andet skridt på vejen mod at få kunderne til at klikke sig igennem kampagnen er at gøre mailen personlig.

"I sig selv er det ikke interessant, om man åbner nyhedsbrevet. Den aktive handling kommer ved, at man klikker på noget i mailen. Og her virker det eksempelvis at sætte et billede ind af afsenderen. Det bliver langt mere personligt," siger Per John Jensen.

Derudover opordrer han virksomheder til at lære af, hvad kunderne har interesse i:

"Hvis jeg har udvist interesse for økologi, så er der ingen grund til, at tilbuddet fra Netto står øverst i min mail. Segmentering kan være, at når jeg tre gange har klikket på økologi, så står det øverst," siger Per John Jensen, der har erfaringer med, at det virker:

"Vi kan se en væsentlig forøget responsrate, og det gør det jo noget mere relevant. Jeg tror på, at der fremover kommer langt mere fokusering på, hvordan man øger responsraten. For det er først der, man får afkast."