Hvor innovativ er du?

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvor gode er I til at få nye ideer i din virksomhed? Og hvor gode er I til at bruge ideerne, så kunderne bliver glade og bundlinjen bedre? Hvad med de principper, I arbejder efter fremmer de idelysten, får de alle til at være med til at nytænke?

Den slags spørgsmål er vigtigt at få styr på, hvis man som virksomhedsleder vil holde sig på forkant i konkurrencen og ikke blive overrasket over, at konkurrenten udvikler den gyldne idé. Det er netop den slags spørgsmål, Innovation Cup besvarer.

Innovation Cup er ikke blot en konkurrence om, hvem der er Danmarks mest innovative virksomheder. Det er en indgang til større indsigt i egne innovationsstyrker. Deltagerne i konkurrencen bliver målt på de forhold, som har betydning for, hvor innovativ en organisation er. Så ikke alene får man som leder et værdifuldt værktøj til at arbejde videre med innovation, man får også en chance for at havne blandt vinderne med den gratis reklame og stolthed hos medarbejderne, den slags giver.

Der findes i forvejen udmærkede konkurrencer for iværksættere, gode produkter og flotte regnskabstal, som synliggør den gode indsats. Men de færreste fokuserer på, hvordan de allerede etablerede virksomheder konkurrerer på innovation den kompetence, som betyder mest for fremtidens vækst. Innovation Cup hylder derfor ikke så meget fortidens sejre som fremtidens vinderstrategier.

Hele organisationen deltagerVirksomhedslederne kan vælge at bruge målingen til at diskutere med bestyrelsen eller andre nøglemedarbejdere eller lægge virksomhedens innovationsprofil frem for alle medarbejdere, så hele organisationen deltager i samtalen om, hvordan man bliver endnu skarpere til at konkurrere på nytænkning.

Små som store virksomheder kan deltage. Metoden bag Innovation Cup handler om god innovationsledelse og er testet på små som store organisationer. Det er enkelt sagt sådan, at hvis man skaber en kultur, der fremmer innovation, og arbejder se-riøst og systematisk med ideer, mål og kompetencer, fører det til resultater.

De 10 bedste i konkurrencen bliver offentliggjort i rangorden og alle andre er nr. 11. Derfor er der kun vindere i Innovation Cup.

Hvis du bliver en af vinderne, vil du blive inviteret til at fortælle om din virksomhed, og hvordan I gør. Det er en mulighed, ikke et krav. Men det er selvfølgelig så-dan, at jo mere vi diskuterer, hvad god innovation er, des lettere bliver det at arbejde med. Derfor får deltagerne i Innovation Cup også mulighed for at deltage i regionale rundbordsmøder med andre virksomhedsledere, der interesserer sig for at konkurrere på innovation. Det er lukkede møder, hvor man kan diskutere emner og temaer og trækker på eksperter.

Innovationsråd er medDet er de regionale Innovationsråd med virksomheder som Danfoss, Terma og Gumlink, Spar Nord og Sealand Care og videnscentre som Handelshøjskolen i Århus og Center for Ledelse samt amterne, der står bag Innovation Cup i samarbejde med Dansk Industri og IDA samt tænketanken Mandag Morgen.

Formålet med konkurrencen er at gøre det lettere at tale om innovation for dermed at styrke den danske innovationskultur.

Regeringen har gjort det til en national dagsorden, at vi skal være et af verdens mest innovative lande, fordi vi ikke kan konkurrere med kineserne på lønninger. Innovation Cup er et initiativ, der bidrager til målet.

Vær med til at forme fremtidens konkurrencekultur læs mere på www.innovationcup.dk.