Hver 10. elektronikkøb giver bøvl

Danskerne anskaffer stadig flere fladskærme, computere, mobiltelefoner og anden elektronik. Ny undersøgelse viser, at der er bøvl med 10 procent af produkterne.

Læs mere
Fold sammen
Danskerne er vilde med elektronik, men ofte ender vores investeringer i fladskærme, mobiltelefoner og computere med skuffelse og frustration over fejlfyldte apparater, brugerfejl, gentagne reparationer og betjeningsbøvl. Enten fordi apparaterne ikke fungerer optimalt, fordi vi ikke kan finde ud af at bruge dem, eller fordi apparaterne går i stykker. Det skriver Morgenavisen Jyllands-Posten med baggrund i en endnu ikke offentliggjort undersøgelse foretaget af Forbrugerstyrelsen. Undersøgelsen bygger på 500 besvarelser.

Ifølge styrelsens beregninger svarer det til omkring 650.000 problematiske køb om året, hvor den umiddelbare glæde over et elektronikprodukt afløses af ærgrelse. Problemerne kan skyldes defekter og dårlig kvalitet, lige som de kan skyldes brugerfejl og forbrugernes manglende kendskab til, hvordan apparatet skal betjenes eller vedligeholdes.

Ifølge Dansk Erhverv er der en større andel af brugerfejl på elektronikprodukter, og organisationen henviser til, at Forbrugerstyrelsens spørgeundersøgelse viser, at 60 procent af forbrugerne undlader at læse brugsvejledninger og manualer.

Samtidig viser undersøgelsen, at tre af fire forbrugere vurderer deres elektronikkompetencer til at være middel eller over middel.

- Det er jo interessant, at forbrugerne mener, at de er så gode til at have med elektronik at gøre. Særligt fordi der ofte er tale om meget komplicerede apparater. Hvis man ikke har et godt kendskab og har fravalgt en serviceaftale, er det ikke så underligt, at der opstår problemer indimellem, siger forbrugerpolitisk chef, Lone Rasmussen, Dansk Erhverv, til Jyllands-Posten.

/ritzau/