Hurtig udskiftning blandt mærkevarer

Læs mere
Fold sammen
Roskilde-virksomheden K.H Licensing har det seneste år skiftet godt og grundigt ud i de mærkevarer, også kaldet

brands, som selskabet har licens til afsætte merchandise produkter for.



- Inden for det seneste års tid har vi fjernet

ti mærkevarer fra hylderne. Det er ikke fordi forretningen går dårligt - tværtimod. Men der lanceres hele

tiden mange nye mærkevarer som forbrugerne skal vælge imellem, og de foretrækker de stærkeste brands. Der

er ikke meget salg i de sekundære brands, siger Klaus Hartmann, der er indehaver af K. H Licensing.



- Tålmodigheden

med mange mærker er blevet kortere. Det er dyrt at bygge et mærke op, så der er store krav til indtjeningen, siger

lektor Mogens Bjerre, Handelshøjskolen i København.



Han bekræfter, at der i dag sker en hurtigere udskiftning

af mærkevarer end tidligere.



Klaus Harmann fortæller, at selskabet i dag har rettighederne til cirka ti brands, hvor

det er primært er tre brands som satses mest på. Det er mærkerne Disney, Turtless og som noget helt nyt fodboldklubben

Manchester United - især sidstnævnte knytter selskabet store forventninger til.



- Vi har foretaget nogle test salg

i 2003, der endte med meget lovende resultater. Vi forventer et salg af Manchester United-produkter på mindst otte til ni mio.

kr. alene i Danmark i år, siger Roskilde-direktøren.



Selvom Manchester United er en fodboldklub har navnet udviklet

sig til en stærk mærkevare, fortæller Klaus Hartmann:



- Manchester United er et brand på linie med andre

tøjbrands. Vi sælger ikke kun fodboldudstyr, men også almindeligt tøj.



K. H. Licensing distribuerer

sportsmærket via cirka 350 sportsbutikker som Sportsmaster, Intersport og Sportspartner.



Firmaet oplyser, at det er første

gang Manchester United indgår en aftale af denne type.



Som sidegevinst til den nye fodboldaftale har virksomheden i Roskilde indgået

et leverandørsamarbejde, og vil fremover have mulighed for at tilbyde færdige merchandise-koncepter til lokale danske

klubber.