Hun har styret modehuset Versace siden broderens død. Nu er livsværket solgt

Donatella Versace har styret modehuset med familiens efternavn siden broderen Giannis død i 1997. Bag den platinblonde facade gemmer sig en skarp modehjerne.

Donatella Versace, der i over 20 år har ledet modehuset Versace, har sammen med familien solgt ud til amerikanske Michael Kors, men beholder en aktieandel i det nye holdingselskab. Her ses hun i 2014 til modeugen i Milano med sit karakteristiske platinblonde look og sin kraftige øjenmakeup. »Versace vil altid være italiensk, være lavet i Italien og beholde sin glamour, sit vovemod og sin attitude,« skrev hun på Instagram efter salget, der har foruroliget mange modefans. Fold sammen
Læs mere
Foto: TIZIANA FABI/AFP/Ritzau Scanpix

Gør det ikke, plagede Versace-fans på sociale medier, da det kom frem, at det italienske modehus stod over for at blive solgt til amerikanske Michael Kors for over to milliarder dollar. Vil det højglamourøse modeikon nu blive udvandet og ofret i profittens navn for et billigere modebrand?

Nogen større hyldest til Donatella Versace får man næsten ikke. Den 63-årige italiener med det karakteristiske platinblonde hår og den markante øjenmakeup har ledet modehuset i over 20 år, siden broderen Gianni blev skudt og dræbt foran sit hjem i Miami i 1997. Og salget af Versace – et af Europas sidste tilbageværende uafhængige modehuse – vidner om en forbløffende overlevelsesevne imod alle odds.

Men Donatella står fast. Salget skal sikre Versaces fremtid, mener hun, og selv har hun – i hvert fald officielt – ikke tænkt sig at forsvinde fra sin rolle som kreativ leder, der nu udvides til at styre den overordnede vision for tre brands: Versace, Michael Kors og skomærket Jimmy Choo, som Michael Kors købte sidste år.

»Dette er blot begyndelsen på et spændende nyt eventyr,« skrev hun på Instagram, da salget var offentliggjort.

Det var Gianni Versace, der startede modehuset i 1978, og selv om Donatella fra starten spillede en central rolle i at forme Versaces modestil og image, stod hun længe i broderens skygge. Intern splid mellem de to søskende og deres ældre bror, Salto, skabte spændinger, og efter Giannis død var modehuset tæt på at gå til i gæld.

Tømmermændene meldte sig efter de overdådige 1980ere og 1990ere, der først skabte Versace-navnet. Tiderne skiftede, Versace vaklede, og Donatella måtte selv i behandling for et heftigt forbrug af kokain.

»Gianni var modens konge. Folk stirrede på mig og tænkte: Hun klarer det ikke,« har hun udtalt.

Det platinblonde look med kraftig makeup, mørke solbriller og høje stilethæle blev en facade at gemme sig bag. »At være blondine er en livsstil. Jeg har overlevet katastroferne i mit liv på grund af den styrke, mit blonde hår giver mig,« har hun sagt.

Men snart begyndte Donatella at sætte sit eget præg på Versace med en mindre ekshibitionistisk og mere feminin stil, samtidig med at hun med sans for tidsånden fortsatte med at pleje omgang med opsigtsvækkende kendisser fra Elton John til Lady Gaga, der har været med til at bære Versaces brand frem.

Donatella Versace (t.h.) ankommer her til et velgørenhedsarrangement i New York med datteren Allegra Versace Beck (t.v.) og popstjernen Lady Gaga i maj 2016. Allegra arvede 50 pct. af Versace, da Gianni Versace døde, men ses sjældent offentligt, og det er Donatella, der har styret Versace siden broderens død. Fold sammen
Læs mere
Foto: Timothy A. CLARY/AFP/Ritzau Scanpix.

Donatella trak også tidligt Versace i retning af at appellere til forbrugere i Rusland, Mellemøsten og Asien, og hun har behændigt dyrket sociale medier som Instagram, hvor hun har 3,5 millioner følgere, som en kanal til yngre generationer.

Men salget kommer på et tidspunkt, hvor der længe har været forlydender om, at Donatella Versace var på udkig efter en ny kreativ hjerne til at tage over. Samtidig menes kapitalfonden Blackrock, der ejer 20 pct. af Versace, at have skubbet til familien for at overveje et salg, efter at planer om en børsnotering blev droppet, for at skaffe kapital til ekspansion.

»Det er virkeligt vigtigt ikke at tænke, at du er hele virksomheden,« sagde hun kort før salget til mandebladet GQ. »Jeg er ikke virksomheden. Mit team er virksomheden.«