Hun har én stor opgave: At rydde op efter Novo Nordisks gigantiske succes – nu får hun hjælp af et eksperiment med 50.000 danskere

Hvis succesen fortsætter, kan Novo Nordisk om ti år sende i omegnen af to en halv milliard plastikpenne ud i verden hvert år. I dag er alle penne lavet af fossilt baseret materiale. Derfor har selskabets miljødirektør travlt. Et økonomisk eksperiment skal vise, hvor meget danskerne er villige til at ofre for at hjælpe med at løse problemet.

Dorethe Nielsen, direktør for miljøstrategi, har fået en stor opgave på sit bord, efter at hun for ti år siden begyndte at arbejde med bæredygtighed, nemlig at få gjort Novo Nordisks plastikpenne miljø- og klimamæssigt bæredygtige.  Nils Meilvang

Sidste år solgte Novo Nordisk 800 millioner plastikpenne svarende til 14.000 ton plastik. Med den vækst, selskabet forventer i de kommende ti år, vil antallet af plastikpenne snart skulle tælles i milliarder.

»Med den vækst, vi ser ind i, kan antallet af plastikpenne blive tredoblet over de næste ti år,« siger Dorethe Nielsen, der er direktør for miljøstrategi hos Novo Nordisk.