Det danske sportsbrand Hummel kom ud af 2023 med et underskud på 97 millioner kroner.
Det skriver virksomheden i en pressemeddelelse.
Lars Stentebjerg, der er topchef hos Hummel, erkender, at det er et utilfredsstillende resultat.
På samme tid understreger han dog, at det har været nødvendigt, hvis man igen vil tjene penge.
- Foruden et hårdt og presset sportsmarked har vi primært stået med en stor udfordring i forhold til et for højt varelager, hvor vi har haft et efterslæb fra de sidste par år, siger han i meddelelse.
Et for højt varelager har været med til at tynge, fordi renten på samme tid har været høj.
- Det har vi været nødt til at tage konsekvensen af med et ekstraordinært fokus på realisering af varelageret, siger topchefen.
Derudover har konkurser hos store kunder også gjort ondt på den danske virksomhed.
Virksomheden producerer sportstøj til det meste af verden, både under eget navn og igennem mærkerne Halo og NewLine, som er blevet opkøbt løbende.
Sidste år omsatte den for godt 2,2 milliarder kroner, hvilket svarer til en marginal stigning på 24 millioner kroner.
På trods af det tocifrede millionunderskud holder Lars Stentebjerg fast i, at Hummel har en ambitionen om at blive et af de ti største sportsbrands i verden.
- Det er et langt, sejt træk, men vi fastholder vores ambition om at ramme en omsætning på fire milliarder kroner med et overskud før skat på minimum 300 millioner kroner i 2028, siger han videre.
- Efter et par udfordrende år begynder det nu endelig at lysne, og vi forventer et positivt 2024, hvor vi igen vil være tilbage i sorte tal.
- Herefter er det vores klare forventning, at det vil accelerere både på top- og bundlinjen.
/ritzau/