Howe mærker afmatningen

Selv om møbelvirksomheden Howe A/S i Middelfart i sit netop offentliggjorte 2002/ 03-regnskab må konstatere et let fald

i både omsætning og indtjening, så er de ganske godt tilfredse med det i virksomheden.



Forrige regnskabsår

var nemlig i alle henseender et rekordår for den 15 år gamle virksomhed, hvor alt flaskede sig, og adm. direktør

Michael Jacobsen siger, at han er godt tilfreds.



- Vi måler især på ordreindgang, og her lå vi i 2002/03

på niveau med året før, og det er lidt tilfældigheder, hvornår de enkelte ordrer bliver faktureret,

siger han.



Howe er 100 pct. af det amerikanske firma Howe International, men kører helt sin egen linie, der bygger på

at levere møbler og især stole, der er multifunktionelle.



- Både stole og lokaler er i dag så dyre,

at de skal kunne bruges til forskellige opgaver, siger Michael Jacobsen. Howe A/S har netop leveret 3.000 stole til et messecenter

i Wien. Møbelvirksomheden er meget fokuseret på indtjeningen, hvor man forsøger at ligge på 15. pct. af omsætningen.



-

Vi har ingen produkter sådan lidt for sjov, vi koncentrerer om de produkter, som vi tjener penge på, siger direktøren.



Størstedelen

af produktionen går til eksport, og heraf mest til Vesteuropa, men også fjerne lande som Australien, New Zealand og Japan

er på kundelisten.



- Og om kort tid begynder vi at sælge i Kina, hvor vi har forhandlet med nogle agenter, som er

meget interesserede i vores produkter.

Bliver hjemme

Der er dog ingen planer om at få produceret i Kina, hvilket bl.a. skyldes,

at Howe A/S i høj grad producerer i små partier og har en kort leveringstid.



- Men vi er også begyndt at kigge

lidt nærmere på Skandinavien og Sydeuropa, bl.a. Grækenland, siger Michael Jacobsen. - Vi sælger ikke direkte

til slutkunderne, men igennem agenter, distributører og forhandlere i de enkelte land, og så er vi godt inde ved kendte arkitekter,

som godt kan lide vores produkter.



Medvirkende til optimismen i den fynske virksomhed er det, at det første kvartal af

det nuværende regnskabsår har været det hidtil bedste, og at januar 2004 er den bedste måned overhovedet med

en stigning i ordretilgangen på 20-25 pct. i forhold til året før.



I ledelsesberetning står der da også,

at virksomheden "som følge af det stærke produktprogram og en udvidet markedsdækning forventer at erobre markedsandele

i 2004, og dermed budgetteres med en stigende omsætning og resultat".