Hotellet skal have en god seng

Også hotelbranchen mister kunder fra firmaklientellet, enten fordi man køber sig ned i kategorier eller rejser ud og hjem samme dag. En mere gennemskuelig prispolitik, bedre service og loyalitets -programmer samt genkendelsens glæde er helt basale krav.

Læs mere
Fold sammen
Hotellerne gør fælles sag med flyselskaberne for tiden. Væk med al overflødig fryns, billigere priser og bedre service og kvalitet, eller vi forlader jer og går til nogle andre synes kundernes budskab at være.

Firmaerne er fortsat parate til at indgå forpligtende aftaler, men de kræver mere til gengæld end før i tiden. Nogle går endda så vidt, som tidligere nævnt i Business Travel med Novos rejseafdeling: at udbyde en hotel- og firmaaftale i licitation.

»Vi mærker da tendensen. Erhvervslivet både herhjemme og i udlandet er mere fokuseret på prisen end tidligere. Vi ser vel også et eller andet sted en afvandring fra vores business sektion og ned til en slags turistklasse, men så markant som på flyene oppe i luften synes jeg ikke det er,« siger adm. direktør Mogens Stendrup med ansvar for 10 Radisson SAS hoteller i Danmark med 2129 værelser.

Til gengæld sker det oftere, at rejser mellem landsdelene indsnævres til samme dag, hvor der før i tiden var indkalkuleret en nats hotelophold.

Flyselskaberne har været nødt til at tage konsekvensen og er for en lang række ydelser gået ned i pris. Det må vel også gælde hotellerne i Danmark, hvor især København ofte er blevet skældt ud for at have for høje priser?

»Jeg vil hellere sige, at prislisterne er blevet ændret. Fra indgangen til det nye år har vi for vore hoteller en liste med de priser, vi forventer at kunne opnå. Det giver et mere realistisk billede og bør forhindre, at København fortsat får et image som en dyr by at gæste. Virkeligheden er en anden, vi er ifølge en ny analyse placeret pænt i midten af Europas storbyer.

Netop nu vil jeg mene, at det generelle gennemsnitsniveau for et business værelse med tilhørende faciliteter i København på de store hoteller er et sted mellem 1.200 kr. og 1.500 kr. En firmaaftale har imidlertid stor spændvidde og kan ikke kun gøres op i penge alene.«

Bryllup og møbelmesse
Hvorfor egentligt ikke?

»Fordi der er så mange andre detaljer, som er væsentlige i en gensidig aftale. Her er der fra firmaet først og fremmest et ønske om altid at kunne få et værelse, også med kort varsel. Også selv om der er udsolgt. Hvadenten der er bryllup i Kongehuset eller møbelmesse på samme tid, som det sker til maj.

Faktisk er der flere perioder i løbet af året, hvor de københavnske hoteller er udsolgt. I øvrigt mærker vi, at de største firmakunder koncentrerer sig om færre udbydere. De spreder sig ikke, som før i tiden.«

Er der nogle generelle krav til et stort internationalt hotel i en by som København?

»Ja, og de gælder vel over det mest af verden. I hvert fald i Europa. Først og fremmest beliggenheden i forhold til bykerne og lufthavnen samt kongrescentre. Dernæst værelsets generelle standard, så som en god seng. Det prioriteres højt. Dernæst plads til at arbejde, tv med alle de kendte sattelitstationer og high-speed internet.

Møblerne skal være anbragt strategisk rigtigt. Ikke noget med at sidde og balancere med telefonen på sengekant og ved natbord.

Et godt moderne badeværelse er et must. Enten med eller uden badekar, men et kar tager meget plads i et hotelværelse af europæisk størrelse. For asiatiske kunder, ikke mindst japanere, er et badekar ofte et krav. Endelig skal der være 24 timers adgang til business center. Med i servicepakken hører også friske morgenaviser uden for døren. Ved ankomsten spørger vi gæsten om det skal være danske eller udenlandske aviser, eller begge dele.«

Nul smøger for en tredjedel
Hver dag sin historie om rygeforbud, ikke mindst i USA.

»Tag ikke fejl af det. Fra mange firma-storkunder er der krav om en rygerpolitik på hotellet, og omkring en tredjedel kræver simpelthen røgfrie værelser. Til gengæld er der andre, men de er i dag i mindretal, der kræver tilladelse til at ryge. Det samme gælder i restauranterne.

Hvad med morgenmaden. Er der ikke noget med, at businessfolk af begge køn helst vil spise morgenmad alene, frigjort fra et område med turister og børn. Kun med udsigt til hinanden?

»Den tror jeg ikke meget på. Rent praktisk står de fleste erhvervsfolk tidligt op på et hotel og haster ud i byen, længe før turisterne dukker op ved morgenbordet. Det går fint i samme restaurant. Noget andet er så, at vi for eksempel på Royal Hotel har et business morgenbord øverst oppe med en pragtfuld udsigt over København. Det er mere, fordi vil vi tilbyde vore stamkunder det bedste.

Det er ikke just fordi københavnske hoteller bobler med aktiviteter og tilbud, når dagens møder er forbi. Her er Radisson SAS-hotellerne ikke nogen undtagelse!

»Jeg synes nok, at vi på Scandinavia har mange ting at byde på. Fra restauranter og barer til casino. Men ikke helt så meget, som vi havde engang.

Her tror jeg, der kommer til at ske forbedringer i år. Det samme med Royal Hotel, men endnu er planerne ikke endeligt godkendt.

Et hotel kan være en destination i sig selv, hvilket øger kravene til os. Vi kan ikke bare leve af det, der foregår ude i byen. Vi ser det ikke som et formål absolut at holde gæsten indendøre bag hotellets mure, men vi observerer flere og flere yngre firmakunder, som typisk skal have arbejdet med turen gjort færdigt, enten på hotellet eller i det mindste på flyet på vej hjem. De går ikke i byen som før i tiden.«

Du har for nylig sagt, at du går ind for udlicitering af mange af et stort hotels opgaver

»Jeg mener dybest set, at vi skal koncentrere os om den egentlige hoteldrift, herunder også konferenceafdelingen og morgenmaden. Resten kan udmærket klares af andre med forskellige specialer. Vi har både den thailandske og den japanske restaurant udliciteret på Hotel Scandinavia, og Dining Room som luksusrestaurant øverst oppe. Ligesom det er oplagt, at vi ikke selv driver casinoet eller fittness center.«

Bonusprogrammer populære
Loyalitet er kodeord i luften og på landjorden. I slipstrømmen følger en række fordele i form af bonus. Vil det fortsætte som et led i konkurrencen?

»Det tror jeg bestemt. Samarbejdet går mere og mere i retning af den enkelte kundes krav og behov. Derfor er det vigtigt, vi kender hinanden. Vort Gold Points program bygger på kendskab til gæstens individuelle ønsker, inden hans eller hendes ankomst. Genkendelsens glæde skal heller ikke underkendes. Det gælder både for gæsten og for personalet.

Flyselskaberne, først og fremmest SAS, deltager i vore bonusprogrammer. Både med optjening af points og med forbrug. Det er redskaber, der er kommet for at blive. Man skal endelig ikke fejlvurdere betydningen.

Vi har et godt internationalt varemærke i Radisson-SAS. Det samme har vore konkurrenter i Danmark, hvis de tilhører en international kæde. Det giver i sig selv mange nye hotelgæster hvert år, som følger kædens loyalitetsprogram og udbud. Alt i alt til stor gavn for en by som København.«

Hvad venter du dig af 2004 for jeres hoteller i Danmark?

»Vi regner med et godt år og en stigning i omsætningen på omkring fem procent. Både i København og ude i provinsen ser bestillingsrytmen lovende ud.«