Hoteller kan tjene mere med nyt net

Irsk hotel har smeltet telefon, TV og computer sammen for at kunne levere bedre service til gæsterne. Hoteldriften er samtidig blevet mere effektiv.

Læs mere
Fold sammen
DUBLIN: Som det første hotel i Vesteuropa har det nyåbnede Crowne Plaza lige uden for lufthavnen i den irske hovedstad skrottet det normale telefonnet og samlet al teknik i eet stort datanet, som ikke alene betjener gæsten men også skifter reklamer på vægskærmene i receptionen og i elevatoren samt styrer overvågningskameraerne på gangen.

Telefonen på værelset virker kun internt, minibaren er låst, og fjernsynet kan ikke vise betalingskanaler. Men så snart gæsten er checket ind, kan der fra telefonen sendes elektroniske beskeder med tale, og man kan på telefonens store skærm finde opdaterede oplysninger om alt fra valutakurser over hotelfrisørens åbningstider til flyafgangene. Derudover er der naturligvis højhastighedsadgang til Internet fra værelset og gratis, trådløs adgang i hotellets foyer.

Usædvanligt nok var det ikke en IT-chef men derimod hotellets økonomidirektør, John O'Connor, som var drivkraften bag at samle teknologien og droppe det traditionelle telefonsystem.

»Hoteldrift handler ikke blot om belægning. Det handler om indbringende belægning,« siger John O'Connor.

Han mener, at hotelgæsten søger information, forventer bedre service, kræver mere og ønsker forøget produktivitet. Hotellet vil omvendt gerne vinde gæsternes loyalitet, have bedre belægning, øget datasikkerhed, udvikle nye forretningsmuligheder og alligevel arbejde efter gængse standarder.

»Forbrugerne tvinger hotellerne til at have værelser med højhastighedsforbindelse. Derfor er det oplagt at tænke på hotellet som eet stort net, hvor man kan personliggøre de tjenester, som man tilbyder gæsterne,« siger Josephine Burdon, forretningsudviklingschef hos giganten Cisco, hvis udstyr styrer netværksteknikken på Crowne Plaza, mens det hollandske Nevotek har udviklet de mange funktioner, som også gør det muligt at bestille møderum og sågar checke ud selv.

Bedre og nemmere for alle
Direktør Tankut Turhan fra Nevotek, som har tre år i branchen, ser store muligheder, fordi alt er forenklet og samlet.

»Receptionen får bedre og hurtigere overblik, hotellet sparer penge, og gæsten får det behageligere. Her har man de traditionelle funktioner plus alt det nye, avancerede, men alt kører over Internet og er standard. Styrken ligger i de tjenester, som leverer al information via telefonen. Og det er så op til hotellet, om det vil tage sig betalt for en eller flere tjenester,« siger Tankut Turhan til Berlingske Tidende.

For ham er det helt store sådan set ikke mulighederne, men at alt nu kører på samme infrastruktur.

»Normalt har man et klassisk telefonanlæg, en datainfrastruktur til bl.a. Internet og så kabler til TV. Det er samlet i kælderen på store servere, som skal vedligeholdes, ligesom alt skal forbindes med hinanden og endelig med receptionens system. Det er komplekst og dyrt. Ved at føre alt over på et IP-net, som baserer sig på Internet-standarder, klarer en enkelt server hele integrationen,« siger Tankut Turhan.

Ved at bruge IP kan en IT-administrator samtidig vedligeholde systemet hvor som helst med sin bærbare computer, fordi adgangen sker via Internet.