Hostingsucces begyndte som et hobbyfirma

Gå-på-mod, held og hårdt arbejde er de vigtigste elementer i succeshistorien DanDomain, der begyndte i en kælder i Randers.

»Det er måske, fordi vi er jyder,« lyder den meget korte forklaring på hostingfirmaet DanDomains succes, hvis man spørger Jesper Aggerholm, én af de tre iværksættere bag Randers-firmaet, der på ni år er blevet en betydelig spiller på hostingmarkedet med 75.000 kunder og et overskud sidste år på 14,5 mio. kr.

»Vi har aldrig være ude at låne penge, og vi har prøvet at holde os til det, vi er gode til,« uddyber Jesper Aggerholm, der sammen med barndomsvennen, Ken Boye, i 1999 etablerede DanDomain på hobbybasis.

Jesper Aggerholm fik overtalt Ronni Bach Nielsen, som var lærling i det firma, Jesper Aggerholm arbejdede i, til at være med.

Behov for ny løsningIdeen opstod, da de tre iværksættere mente, at de eksisterende løsninger på hostingmarkedet ikke var gode nok. I begyndelsen lejede firmaet sig dog ind hos ScanNet i Kolding, der allerede dengang var et af de få etablerede navne på markedet.

Det viste sig dog hurtigt, at DanDomain havde brug for at have sine egne servere, og firmaet flyttede ind i kælderen under Jesper Aggerholms private hus. En sauna blev nedlagt og ekviperet med ombyggede pc’er, og dermed havde de tre kælderiværksættere fået stablet deres første serverrum på benene.

»Learning by doing« blev kodeordet for DanDomains stiftere, der strengt taget ikke havde mange forudsætninger for det, de havde kastet sig ud i. De havde ingen forretningsplan og ingen idé om, hvad det skulle ende med, til gengæld var de bevæbnet til tænderne med gå-på-mod.

Vidste for lidt»Da vi ringede til Dk-hostmaster for at blive godkendt som domæne-registrator, blev det afsløret, hvor lidt vi vidste om at drive hostingfirma, så de til sidst spurgte os, om det ikke var idé, at vi fandt os noget andet at lave,« fortæller Jesper Aggerholm.

Det overvejede de tre iværksættere dog ikke, men kløede ufortrødent på med at lære ved at prøve sig frem.

I 2001 kom gennembruddet. Jesper Aggerholm peger på to vigtige begivenheder, der pludselig fik interessen til at stige. Dels købte Dan- Domain sig til massiv eksponering på datidens største danske internetmedie, Jubii.

Kampagnen var lidt af en satsning. Den kostede, hvad der på det tidspunkt svarede til en årsomsætning for DanDomain, men den skulle vise sig at være alle pengene værd.

Dels fik virksomheden god pressedækning på nyheden om, at de nu kunne registrere .com- og .eu-domæner med bogstaverne æ,ø og å.

Arbejde i døgndrift»Pludselig fik vi travlt. Vi havde været vant til at håndtere alle ordrer manuelt, men det kunne simpelthen ikke lade sig gøre mere. Derfor var vi nødt til at gøre noget i en fart, hvis ikke hele vores infrastruktur skulle vælte. Den næste måned arbejdede vi nærmest i døgndrift på at få automatiseret arbejdsgangene,« siger Jesper Aggerholm.

De hårde anstrengelser mundede ud i et system, som gennem årene løbende er blevet videreudviklet, og som rummer en del af forklaringen på den succes, DanDomain siden har opnået, nemlig den høje grad af automatisering.

Samtidig blev det nødvendigt at ansætte den første medarbejder, en bogholder. For »hvis ikke der er styr på økonomien, er der ikke styr på noget som helst«, som Jesper Aggerholm udtrykker det.

Og siden har der tilsyneladende været godt styr på alt, hvad der foregået hos DanDomain, og i særdeleshed økonomien.

»Vi har tjent penge fra dag ét, men vi har aldrig gået og tænkt over, at vi skulle tjene en masse penge på det her. Vi har først og fremmest gjort det, fordi vi synes, det er sjovt,« siger Jesper Aggerholm.

Rekord efter rekordSiden gennembruddet i 2001 er det kun gået én vej. Det ene rekordregnskab afløser det andet, og i løbet af de sidste fem år er overskuddet efter skat steget fra 2,5 mio. kr. til 14,5 mio. kr. I dag råder virksomheden over et domicil med topmoderne serverfaciliteter, og produktporteføljen er udvidet til at omfatte webshop, betalingssystem og en række hostede ydelser.

Kunderne har fra begyndelsen været en god blanding af virksomheder, foreninger og offentlige kunder. I og med at der aldrig har været en forretningsplan på bordet, har de tre ejere aldrig været synderligt optagede af, hvem der var målgruppen.

Den bredt sammensatte kundegruppe til trods, er der dog dele af markedet, som DanDomain bevidst går uden om.

»Discount-segmentet holder vi os fra. Og de allerstørste kunder lader vi vores store konkurrenter om,« siger Jesper Aggerholm.