Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
er der værre tider på vej.
I denne og de kommende par måneder er der højsæson for inkassosager. Virksomhedernes
revisorer er i fuld gang med at arbejde med årsregnskaber, og her får de traditionelt øje på deres klienters
debitorer.
Højsæsonen er noget, der mærkes i Hurup i Sydthy, hvor advokatfirmaet H.A. Lund-Sørensen
og Maarup har specialiseret sig i inkasso.
Få medarbejdereFirmaet syner umiddelbart ikke af meget. Der er to advokater,
en kontorfuldmægtig, tre sekretærer og en konsulent i firmaet. Imidlertid beskæftiger Hurup-firmaet periodevis en
række ungarbejdere, som har travlt med at kuvertere de tusindsvis af rykkere, thyboerne sender ud til skyldnere i det ganske
land.
I gennemsnit behandler H.A. Lund-Sørensen og Maarup op imod 15.000 inkassosager om året.
For mange skyldnere
bliver det ikke ved en rykker eller to. Thyboerne har taget det personlige fremmøde i brug.
Det blev tilladt efter en
revision af loven i 1997, og derfor har det jyske advokatfirma en konsulent kørende rundt i landet, der bl.a. tager sig af
de personlige besøg hos skyldnere.
Ifølge loven skal man første gang advisere sin ankomst til en skyldner, men
træffes vedkommende ikke hjemme, er der frit slag for nye og uanmeldte besøg.
Nobel optrædenFuldmægtig
Finn Andersen, H.A. Lund-Sørensen og Maarup, pointerer, at der er tale om en nobel optræden, når inkasso-konsulenten
dukker op. Man kan glemme alt om rocker-gorillaer og inkasso-mapper a al tegneserien "Poeten og lillemor".
Til gengæld
skal man ikke være i tvivl om, at advokatfirmaets udsendte mener det alvorligt, når han kræver sine penge på
en klients vegne. Langt de fleste indgår da også hurtigt et skriftligt forlig med inkasso-konsulenten og aftaler en afdragsordning.
Effektivt-
Det personlige fremmøde er utroligt effektivt. Selvfølgelig støder vi da på skyldnere, der ganske enkelt
ikke kan betale, men langt de fleste er godt klar over, at de skylder penge væk, og de er også villige til at betale,
forklarer Finn Andersen, der styrer advokatfirmaets inkasso-forretning.
For klienterne er der generelt store fordele ved det
personlige fremmøde, anfører han.
- For det første slipper man for alle de udgifter, der er forbundet ved
en fogedsag.
- For det andet får konsulenten gennem de personlige besøg et godt kendskab til skyldnerens private
forhold. Skyldnere lyver nemlig rask væk i fogedretten, hævder Finn Andersen, når de skal fortælle om deres privatøkonomiske
situation.
En meget stor kundegruppe hos H.A. Lund-Sørensen og Maarup er virksomheder, der annoncerer og sælger
via kuponkataloger, men thyboerne har også sager i den tunge ende af skalaen. For kort tid siden gennemførte advokatfirmaet
sin hidtil største inkassosag, da det lykkedes at "vride" 1,7 mio. kr. ud af en skyldner.
- Så store sager
hører til undtagelserne. Vi opererer normalt længere nede af skalaen. Det typiske niveau for vore sager ligger nede omkring
nogle få tusinde kr., selv om vi også tager mindre sager, fortæller Finn Andersen.
Advokatfirmaet i Hurup har
beskæftiget sig med inkassosager i årevis, men de sidste tre år er det blevet et decideret kernefporretningsområde,
der i vid udstrækning involverer den nyeste IT-teknologi.
Specielt modulBl.a. har man hos EDB Gruppen fået udviklet
et helt specielt modul til import og oprettelse af inkassosager.
Modulet betyder, at man i Hurup i løbet af få
minutter kan modtage puljer på adskillige tusinde inkassosager og transformere dem til færdige rykkerskrivelser.
En
manuel oprettelse af et tilsvarende antal sager ville tage adskillige dage.
Advokatfirmaets procedure er ikke ens fra sag til
sag. Den enkelte klient bestemmer selv, hvor barsk proceduren overfor skyldnerne skal være. Også det klares af IT-teknologien,
idet det specielle modul er indrettet, så det efterfølgende behandlingsforløb lægges ind i en individuel
skabelon.
KerneforretningI dag har H.A. Lund-Sørensen og Maarup kunder over hele landet. Blandt dem finder man nogle af
landets helt store virksomheder.
- Umiddelbart kunne det lyde som et paradoks, at vi her i Hurup beskæftiger os med inkassosager
over hele landet, men det hænger sammen med, at vi for mange år siden valgte at gøre inkasso til et kerneforretningsområde.
- Hos mange advokatfirmaer bliver inkasso betragtet som en form for venstrehåndsarbejde, der bliver udført i den
udstrækning, de andre opgaver levner tid til det. Derfor har de deciderede inkasso-bureauer haft kronede dage, forklarer Finn
Andersen.