Højsæson i Hurup for inkassosager

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den dyre julemåned er forbi, men for folk med rod i økonomien og manglende evne eller vilje til at betale sine regninger,

er der værre tider på vej.


I denne og de kommende par måneder er der højsæson for inkassosager. Virksomhedernes

revisorer er i fuld gang med at arbejde med årsregnskaber, og her får de traditionelt øje på deres klienters

debitorer.


Højsæsonen er noget, der mærkes i Hurup i Sydthy, hvor advokatfirmaet H.A. Lund-Sørensen

og Maarup har specialiseret sig i inkasso.

Få medarbejdereFirmaet syner umiddelbart ikke af meget. Der er to advokater,

en kontorfuldmægtig, tre sekretærer og en konsulent i firmaet. Imidlertid beskæftiger Hurup-firmaet periodevis en

række ungarbejdere, som har travlt med at kuvertere de tusindsvis af rykkere, thyboerne sender ud til skyldnere i det ganske

land.


I gennemsnit behandler H.A. Lund-Sørensen og Maarup op imod 15.000 inkassosager om året.


For mange skyldnere

bliver det ikke ved en rykker eller to. Thyboerne har taget det personlige fremmøde i brug.


Det blev tilladt efter en

revision af loven i 1997, og derfor har det jyske advokatfirma en konsulent kørende rundt i landet, der bl.a. tager sig af

de personlige besøg hos skyldnere.


Ifølge loven skal man første gang advisere sin ankomst til en skyldner, men

træffes vedkommende ikke hjemme, er der frit slag for nye og uanmeldte besøg.

Nobel optrædenFuldmægtig

Finn Andersen, H.A. Lund-Sørensen og Maarup, pointerer, at der er tale om en nobel optræden, når inkasso-konsulenten

dukker op. Man kan glemme alt om rocker-gorillaer og inkasso-mapper a al tegneserien "Poeten og lillemor".


Til gengæld

skal man ikke være i tvivl om, at advokatfirmaets udsendte mener det alvorligt, når han kræver sine penge på

en klients vegne. Langt de fleste indgår da også hurtigt et skriftligt forlig med inkasso-konsulenten og aftaler en afdragsordning.

Effektivt-

Det personlige fremmøde er utroligt effektivt. Selvfølgelig støder vi da på skyldnere, der ganske enkelt

ikke kan betale, men langt de fleste er godt klar over, at de skylder penge væk, og de er også villige til at betale,

forklarer Finn Andersen, der styrer advokatfirmaets inkasso-forretning.


For klienterne er der generelt store fordele ved det

personlige fremmøde, anfører han.


- For det første slipper man for alle de udgifter, der er forbundet ved

en fogedsag.


- For det andet får konsulenten gennem de personlige besøg et godt kendskab til skyldnerens private

forhold. Skyldnere lyver nemlig rask væk i fogedretten, hævder Finn Andersen, når de skal fortælle om deres privatøkonomiske

situation.


En meget stor kundegruppe hos H.A. Lund-Sørensen og Maarup er virksomheder, der annoncerer og sælger

via kuponkataloger, men thyboerne har også sager i den tunge ende af skalaen. For kort tid siden gennemførte advokatfirmaet

sin hidtil største inkassosag, da det lykkedes at "vride" 1,7 mio. kr. ud af en skyldner.


- Så store sager

hører til undtagelserne. Vi opererer normalt længere nede af skalaen. Det typiske niveau for vore sager ligger nede omkring

nogle få tusinde kr., selv om vi også tager mindre sager, fortæller Finn Andersen.


Advokatfirmaet i Hurup har

beskæftiget sig med inkassosager i årevis, men de sidste tre år er det blevet et decideret kernefporretningsområde,

der i vid udstrækning involverer den nyeste IT-teknologi.

Specielt modulBl.a. har man hos EDB Gruppen fået udviklet

et helt specielt modul til import og oprettelse af inkassosager.


Modulet betyder, at man i Hurup i løbet af få

minutter kan modtage puljer på adskillige tusinde inkassosager og transformere dem til færdige rykkerskrivelser.


En

manuel oprettelse af et tilsvarende antal sager ville tage adskillige dage.


Advokatfirmaets procedure er ikke ens fra sag til

sag. Den enkelte klient bestemmer selv, hvor barsk proceduren overfor skyldnerne skal være. Også det klares af IT-teknologien,

idet det specielle modul er indrettet, så det efterfølgende behandlingsforløb lægges ind i en individuel

skabelon.

KerneforretningI dag har H.A. Lund-Sørensen og Maarup kunder over hele landet. Blandt dem finder man nogle af

landets helt store virksomheder.


- Umiddelbart kunne det lyde som et paradoks, at vi her i Hurup beskæftiger os med inkassosager

over hele landet, men det hænger sammen med, at vi for mange år siden valgte at gøre inkasso til et kerneforretningsområde.




- Hos mange advokatfirmaer bliver inkasso betragtet som en form for venstrehåndsarbejde, der bliver udført i den

udstrækning, de andre opgaver levner tid til det. Derfor har de deciderede inkasso-bureauer haft kronede dage, forklarer Finn

Andersen.