Høflig selvbetjening i fremmarch

Selvbetjening. Det lille softwarehus PayVend i Osted syd for Roskilde har indenfor ubemandede selvbetjeningsløsninger til registreringer og betalinger hos færgeselskaber fået opbygget en lang referenceliste. Mest avanceret er løsningen hos Bornholmstrafikken, hvor 9.000 pendlere checker ind og betaler ved at afgive deres fingeraftryk.

Selv om softwarehuset PayVend i Osted i Roskilde med blot ti ansatte er en lille aktør på markedet for ubemandede selvbetjeningsløsninger, har virksomheden vist sin levedygtighed ved at være i stand til at udkonkurrere store udenlandske konkurrenter. Virksomheden har store færgerier som Scandlines, HH Ferries, Stena Line, Color Line, Molslinien og Københavns Lufthavne blandt kunderne.

Så selv om man er lille, kan man godt få store kunder ved at udvikle egne løsninger.

Forleden havde 75 mio. biler kørt igennem betalingsanlægget ved Storebælt. Det er PayVends software og betalingsterminaler, der sikrer brobizz og andre kunder, at betalingen foregår så gnidningsfrit som muligt.

Ifølge rederiet Color Line, som er Skandinaviens største færgeselskab, arbejdes der med en intern målsætning om, at 90 procent af alle book-inger foregår som ubemandet selvbetjening efter at virksomheden har sat en ny løsning i drift.

Den mest avancerede løsning PayVend til dato har leveret er til Bornholmstrafikken. Her vælger 9.000 pendlere, som får pæne rabatter på overfarten, at lade sig registrere og betale ved hjælp af fingeraftryk. Fingeraftrykket identificerer brugeren og løsningen for betaling krydses med data fra kameraer, som indeholder nummerpladeoplysninger. Derved kan Bornholmstrafikken uden at bruge medarbejdere foretage en sikker betalingstransaktion, udregne den rigtige rabat og være sikker på at det er den rigtige passager.

- Tidligere brugte Bornholms-trafikken op til fire forskellige medarbejdere til at registrere kunden, udregne rabatter, gennemføre betaling og udarbejde passagerlister. Med biometri-løsningen har vi i én proces, gjort det til ubemandet selvbetjening. Samtidig kan fingeraftrykkene også fungere som datagrundlag for passagerlister, siger adm. dir. Jan Pedersen, PayVend.

I fremgangMarkedet for ubemandet selvbetjening er i fremmarch. Ikke kun ved færgelejer og lufthavne. Gennem de senere år er der flere ubemandede benzinstationer end bemandede. Og de bemandede benzinstationer udbyder også ubemandet selvbetjening på salg af benzin. Desuden ser PayVend et stort marked for campingpladser, kommunale affaldspladser, betalingsveje - alle steder, hvor der sker en registrering eller betaling.

Derfor har PayVend i de seneste to til tre år programmeret hele deres software om. Formålet med det er ifølge Jan Pedersen, at kunne tilpasse løsningerne individuelt.

- Kunder er forskellige. Alligevel ser vi en række processer som går igen inden for ubemandet selvbetjening. Derfor mener vi det er en fordel at bygge softwaren op i moduler, som vi så kan sætte sammen til en løsning. Dermed kan vi langt hurtigere foretage tilpasninger og mere præcist levere de løsninger kunderne efterspørger, siger Jan Pedersen. Hvis softwaren ikke er opbygget i moduler, betyder det, at hver ny løsning skal programmeres forfra.