H&M er hårdt ramt af coronakrisen: »Salget er faldet markant«

Coronakrisens skygger falder over store dele af erhvervslivet. Nu melder også H&M om store økonomiske tab som følge af virusudbruddet. Selv om onlinesalget stiger, er nettoomsætningen næsten halveret.

Flere virksomheder lider økonomiske tab i kølvandet på coronakrisen. Nu melder tøjgiganten H&M om en markant nedgang i salget. Arkivfoto: Fredrik Sandberg/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Den svenske tøjgigant Hennes & Mauritz (H&M) beretter nu om, at også de er hårdt ramt af den verdensomspændende krise, som har medført både menneskelige og økonomiske tab.

Det fremgår af tøjgigantens kvartalregnskab, at virusudbruddet også har kostet den dyrt, fordi størstedelen af dens butikker har været lukket i forsøget på at hæmme spredningen af coronavirussen.

Hele 3.778 ud af i alt 5.065 H&M-butikker er lukket som følge af virusudbruddet, og siden midten af marts har alle butikker været lukket på flere af tøjkoncernens største markeder.

Nedlukningen har konkret materialiseret sig ved, at H&Ms nettoomsætning i marts måned er faldet med 46 procent sammenlignet med sidste år.

Til gengæld vidner kvartalregnskabet om en stigning i onlinesalget, som er steget med 17 procent. Dertil oplyser man, at de digitale salgskanaler forbliver åbne på 47 ud af koncernens i alt 51 onlinemarkeder.

Dertil glæder man sig over, at efterspørgslen i Kina gradvist er begyndt at komme tilbage i normalt gænge. Mange af H&Ms butikker er begyndt at åbne igen, og salget stiger gradvist dag for dag.

»Udbruddet af coronavirus og de ekstraordinære offentlige foranstaltninger, der er truffet for at reducere spredningen af ​​virussen, har bragt mennesker, samfund og virksomheder i en ekstraordinær situation. Vores medarbejders og kunders sikkerhed er vores højeste prioritet, og vi samarbejder fuldt ud med myndighederne. Vi arbejder meget hårdt for at styre denne udfordrende situation på den bedst mulige måde, og i betragtning af det dramatiske tilbagegang i markedet er vi nødt til at tage vanskelige beslutninger og foretage kraftfulde handlinger. Jeg er dog overbevist om, at vi som virksomhed – når vi er igennem dette – fortsat vil være stærke,« lyder det fra adm. direktør for H&M, Helena Helmersson.

H&M har iværksat en række foranstaltninger for bedst muligt at afbøde de økonomiske følgevirkninger, virksomheden står over for under krisen.

Blandt andet har generalforsamlingen foreslået, at udbyttet til virksomhedens aktionærer annulleres, at investeringer udskydes og nedskaleres, og at man nedjusterer produktkøb og indkøbsplaner.

Dertil har man indført nedsat arbejdstid for titusinde medarbejdere, og man er i dialog med alle udlejere om, hvad man stiller op med huslejen for de mange butikker.