HM-ansatte kan leve af deres løn i 2018

H&M vil frem mod 2018 øge betalingen til sin underleverandører i Bangladesh, så de kan give deres ansatte lønforhøjelse.

De ansatte skal have lov til at forhandle løn med ledelsen på fabrikkerne, og H&M er parat til at betale en højere pris til sine leverandører mod en lønstigning til de ansatte. Fold sammen
Læs mere
Foto: ERIC PIERMONT
De ansatte skal have lov til at forhandle løn med ledelsen på fabrikkerne, og H&M er parat til at betale en højere pris til sine leverandører mod en lønstigning til de ansatte. 

Sådan lyder i store træk H&Ms opskrift på hvordan mere end 850.000 tekstilarbejdere i lavtlønslande som Bangladesh og Cambodia frem mod 2018 skal have lønforhøjelse, der kan sikre dem ordentlige levevilkår. Tekstilgiganten peger på, at regeringerne i de opgældende lande ikke gør nok for at hæve lønniveauet.


  
"Vi er parate til at betale mere, så vores leverandører kan betale deres ansatte mere i løn", siger H&Ms chef for virksomhedens CSR-aktiviteter, Helena Helmersson. 

H&M vil konkret købe 100 procent af kapaciteten på tre forskellige fabrikker. De næste fem år skal de fungere som rollemodeller for andre fabrikker i landene, især på spørgsmål om løn. Den såkaldte Fair Wage metode skal hjælpe fagforeninger og ledelse på fabrikkerne med lønforhandlinger,  blandt andet ved at fastsætte hvilke basale vilkår, lønnen skal dække, herunder husleje, tøj, mad og uddannelse. H&M vil overvåge fabrikkernes resultater, før de kræver, at metoden bliver taget i brug hos de øvrige leverandører.


 
Køreplanen vil dog først være endelig udrullet i 2018. Først om fire år kan samtlige medarbejdere hos H&Ms leverandører altså forvente at kunne leve af deres løn.
Initiativet kommer blandt andet efter flere fagforeninger i de fattigste asiatiske lande demonstreret mod de lave lønninger. Den kamp tog fart efter en tekstilfabrik i Bangladesh styrede sammen i april og dræbte over 1000 lokale. 

 Omkring 3,6 millioner ud af de i alt 155 millioner indbyggere i Bangladesh arbejde i tekstilindustrien. Ca. 60 procent af eksporten går til Europa og 23 procent til USA.


 
Læs også: Markedsrapport: Salget af tøj stiger igen