Hjælp til perspektiverne

eMBA-studerende har erhvervserfaring. Derfor kan de ofte levere det samme arbejde som internationale konsulentvirksomheder, mener Danfoss-direktør.

Læs mere
Fold sammen
Engang blev Danfoss beskyldt for at ligge langt væk, fordi virksomheden holder til på Als.

»Fra hvad?« lød grundlæggeren Mads Clausens efterhånden legendariske modspørgsmål.

Virksomheden har i 70 år produceret automatik-komponenter til varme- og kuldeapparater, og selv ikke den mest provinsielle københavner overvejer i dag, om virksomheden er afsidesliggende, for den er over det hele og i nærheden af det meste.

De seneste år har Danfoss ekspanderet kraftigt, især i Kina, Rusland og Østeuropa. Det betyder omstilling og nytænkning, og da Scandinavian International Management Institute, (SIMI), henvendte sig om en opgave, de fem eMBA-studerende kunne byde ind på, foreslog Danfoss, at de så på markedsføringen i Køleautomatik Divisionen i Europa.

»Vi har haft flere internationale konsulentvirksomheder indenfor, og de SIMI-studerendes metode minder meget om den måde, konsulentvirksomhederne arbejder på,« fortæller direktør Kjeld Stærk via telefonen fra Danfoss i Baltimore i USA.

Fortrolighed
Bortset fra prisen. De studerende fik stillet alt nødvendigt materiale til rådighed for at kunne diagnosticere og identificere både problemerne og løsningsforslagene til dem. Foruden at de fik udgifter betalt i forbindelse med rejser. Resten var foræring til Danfoss.

Det var samarbejdet om markedsføringen mellem produktionen på fabrikkerne og salgsselskaberne, der var emnet for deres analyse. Og nærmere kommer vi ikke opgavens indhold, for resten er forretningshemmeligheder, siger Kjeld Stærk. SIMI underskriver på de studerendes vegne en fortrolighedserklæring, på samme måde som havde det været et professionelt konsulentfirma.

Men det er ingen hemmelighed at Danfoss - på grund af det stagnerende tyske marked og en svag dollarkurs - ikke har haft den store vækst i 2003. Der er dog stigende vækst i USA, fortæller Jørgen Stærk. Til gengæld buldrer koncernen frem i Kina, og i sommer vedtog Danfoss en perspektivplan, der gælder frem til 2008, hvor målet er at fordoble den nuværende koncernomsætning på 15 mia. kr. En stor del af den vækst skal komme fra Kina.