Historisk deling af SAS

Det skandinaviske luftfartsselskab SAS skal i løbet af foråret ændres fundamentalt. Den historiske ændring deler SAS i tre nationale selskaber og et selskab til interkontinentale flyvninger. Det skal strømline SAS og vil samtidig rydde op i junglen af fagforeninger, som tynger SAS i forhold til konkurrenterne.

Historisk deling af SAS - 1
SAS-topchef Jørgen Lindegaards ambitiøse lønkur kan ikke redde SAS alene. AEA der repræsenterer alle de store europæiske flyselskaber, er i øjeblikket i gang med lobby for bedre forhold for deres selskaberne. <br>Foto: Rune Fledt-Rasmussen Fold sammen
Læs mere
Beslutningen om at splitte selskabet op i fire kom på den dag, der var udråbt til skæbnedagen for SAS' 30.000 ansatte. Men de endelige aftaler om lønnedgang eller omfattende fyringsrunder blev udskudt i foreløbig 13 dage. Forhandlingerne om sparekravet på 1,6 mia. kroner fortsætter mellem SAS og enkelte magtfulde faggrupper. Mens de norske ansatte har bøjet sig for SAS-topchefen Jørgen Lindegaards krav, stritter svenske og især danske piloter og kabineansatte imod. Og det kan koste danske job. Jørgen Lindegaard siger, at man meget let kan havne i en situation, hvor eksempelvis norske SAS-ansatte kommer til at erstatte danske, hvis danskerne nægter at leve op til sparekravene. »Jeg interesserer mig overhovedet ikke for, hvilken nationalitet folk har. De, der ikke vil være med, kommer til at tage konsekvensen. Og de, der leverer, får fordelene. Det er så banalt og så åbenlyst, at det burde vække til eftertanke overalt,« siger Jørgen Lindegaard.