Her er virksomheden med landets stærkeste image

For tredje år i træk sætter Lego sig på tronen som den danske virksomhed med det stærkeste image. Det viser ny omfattende imageanalyse.

Jørgen Vig Knudstorp Fold sammen
Læs mere
Foto: Martin Dam Kristensen

Danske erhvervsledere er enige. De har endnu engang udpeget legetøjsgiganten Lego som den danske virksomhed med det bedste omdømme.

Det viser Berlingske Business Magasins imageanalyse af 140 kendte og toneangivende virksomheders i Danmark.

Lego napper førstepladsen foran stærke danske virksomheder som Novo Nordisk, A.P. Møller - Mærsk, Novozymes samt svenske IKEA.

»Legos image er ekstremt stærkt og homogent i alle målgrupper og stærkere end nogen sinde før. Og specielt i år, hvor de 140 virksomheder i undersøgelsen generelt mistes imagepoint i forhold til sidste år, går Lego igen stærkt frem i den bagvedliggende imagescore. Det er specielt på parametrene konkurrenceevne, finansiel styrke, innovation og ledelse, at Legos imaget går frem i år,« siger adm. direktør Palle Klinke Hansen fra IFO – Instituttet for Opinionsanalyse, der står bag Imageanalysen.

Det er ti år siden, at Lego så ned i afgrunden og Lego-ejer Kjeld Kirk Kristiansen måtte sælge sine elskede Legoland-parker til kapitalfonden Blackstone for at sikre Lego den fornødne likviditet.

 

Siden er det gået støt og roligt fremad, og særligt de seneste år har været en lang succeshistorie.

2014 blev Legos hidtil bedste år. En totalomsætning på knap 29 mia. kr. og et overskud på næsten 9 mia. kr. En organisk vækst på 15 procent og tocifrede procenttal for væksten i alle de markeder, hvor den danske legetøjsgigant er til stede. Vel at mærke i en branche, hvor den generelle vækst kun var på et par procent.

Lego er det klareste eksempel på, at godt image, gode resultater og stærk ledelse hænger sammen, vurderer redaktør for Berlingske Business Magasin, Claus Skovhus.

»Det interessante i årets imagemåling er, at virksomheder, der evner at gennemføre en turnaround med fokus på kerneforretningen, bliver belønnet. Lego har været turen igennem, og siden Lego genopfandt sig selv for godt ti år siden med afsæt i kernefortællingen, er det kun gået en vej – frem. Royal Unibrew udviser en tilsvarende succesfortælling, og er i år tæt på at overgå den mægtige storebror Carlsberg i bryggeribranchen. Tilsvarende er Danske Bank i gang med at genvinde fordums styrke,« forklarer Claus Skovhus.