Her er verdens mest værdifulde brands

Apple topper fortsat som verdens mest værdifulde brand i en ny opgørelse, hvor Volkswagens brandværdi samtidig er nær halveret i kølvandet på diesel­skandalen.

Apple indtager fortsat i sikker stil pladsen som verdens mest værdifulde selskab - målt på brand. JUSTIN SULLIVAN
Læs mere
Fold sammen

Det foregår vist nogenlunde således, når uvildige paneler af mennesker bliver bedt om at deltage i undersøgelser, der skulle klarlægge en given virksomheds brandværdi:

Et panel kan eksempelvis få udleveret fire forskellige billeder af fire identiske biler, hvor den eneste forskel er et bilmærke placeret på kølerhjelmen. Panelet vil herefter blive bedt om at prissætte hver enkelt bil, og her ville bilen med et Volkswagen-emblem blive vægtet mere værd end en bil med et Ford-emblem.

Den slags undersøgelser indkapsler essensen af brandværdier. Her handler det ikke om produktet – for bilerne var jo identiske – men om det forbrugerne forbinder med det enkelte mærke.

Det internationale markedsresearch-firma B2B International har tidligere anslået, at ti procent af et produkts værdi knytter sig til det brand, virksomheden bag produktet kan prale af. Derfor er det ikke uinteressant, når selskabet Brand Finance hvert år udgiver en liste, der måler de 500 mest værdifulde selskaber verden over på deres brand.

Vinderne først: Apple, Google og Samsung indtager henholdsvis en første-, anden-, og tredjeplads på ranglisten. Apple forsvarer dermed pladsen som verdens mest værdifulde brand og anslåes at have en brandværdi på 145 milliarder dollar. Google, der er hoppet fra en placering som nummer tre til nummer to, menes at have en brandværdi af 94 milliarder dollar.

Godt nok har der været mild skepsis omkring Apple de seneste måneder, hvor salget af iPhones har ligget under forventningerne. Det ændrer dog ikke på, at den samlede omsætning for 2015 var rekordhøj, og at forbrugere verden over fortsat er loyale mod både iPhone og iPad, når der skal erhverves nye smartphones og tablets.

For Google er det ligeledes en understregning af selskabets styrke, der blev bekræftet forleden, da moderselskabet Alphabet kunne afsløre en stigning i omsætningen på 13 procent. Dermed overhalede det samtidig Apple som det mest værdifulde selskab af samtlige børsnoterede selskaber i verden.

Resten af top ti indtages af velklingende navne som Amazon, Microsoft og Walmart.

Og så er der taberne. Og apropos den indledende skitsering så rutsjer Volkswagen ikke overraskende ned ad listen. Fra en plads som nummer 18 sidste år til en mere beskeden placering som nummer 57 i år.

I fjor var Volkswagen kun ovegået af Toyota og BMW, når brandværdien skulle måles, men konkurrenter som Mercedes-Benz, Hyundai, Ford og Honda har nu overhalet den tyske gigant, der som bekendt er hovedpersonen i den opsigtsvækkende dieselskandale.