Her er Kinas ubestridte mobilguru

Lei Jun er hovedkraft i den bare fire år gamle kinesiske mobilproducent Xiaomi, der på rekordtid er blevet verdens tredjestørste. I hjemlandet betragtes han som en teknologiguru.

foto: Jason Lee / Reuters Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det ligner noget, man har set før, på den anden side af Dammen:

På scenen er en mand i sort t-shirt, jeans og hvide kondisko ved at præsentere sin nyeste, stærkt imødesete smartphone. Mindre end to minutter efter, at telefonen er kommet i handelen, er den allerede udsolgt.

Men landet er ikke USA, selskabet er ikke Apple, og manden er hverken Steve Jobs eller Tim Cook.

I Kina kan man for godt en tredjedel af prisen på en iPhone købe en »Mi«, og den har tilstrækkelig meget cool-faktor til at være blevet landets mest populære smartphone. I tredje kvartal blev der solgt over 17 millioner Mi’er, og det er nok til, at producenten Xiaomi kan kalde sig verdens tredjestørste smartphoneproducent. Kun Samsung og Apple sælger flere telefoner globalt.

Manden på scenen er Lei Jun, 45 år og i sit hjemland forlængst ophøjet til gurustatus. Han er topchef og medstifter af Xiaomi og har omkring fem millioner følgere på Kinas svar på twitter, Sina Weibo.

Det vilde ridt

Succesen er kommet så hurtigt for det blot fire år gamle selskab, at salget alene i det seneste år er steget 200 pct. I første halvår af 2014 nåede omsætningen op over fem mia. dollar. Og Lei Jun, der er hovedaktionær i det stadig privatejede Xiaomi, planlægger nu en ny investorrunde, som kan skubbe selskabets værdi op i over 40 mia. dollar.

Hvis den beregning holder, vil Xiaomi blive den mest værdifulde privatejede teknologivirksomhed i verden. Det er vildt nok til, at nogle analytikere taler om et sidestykke til den berømte tulipanboble. Er Xiaomi det værd?

Xiaomi er nok det mest succesrige eksempel på, at Kina ud over at være blevet verdens største mobilmarked nu også er leveringsdygtig i sine egne mobilproducenter. De kan mere end konkurrere med globale sværvægtere som Apple og Samsung – foreløbig mest på hjemmebane, hvor otte af de ti største smartphoneproducenter er kinesiske. Men flere af dem breder sig også uden for Kina. Xiaomi fås nu over det meste af Sydøstasien, og lande som Brasilien, Rusland og Tyrkiet er i kikkerten.

Ifølge The Economist er det anslået, at omkring en million Mi’er er i brug i USA – selv om telefonen officielt ikke sælges der.

Væk på to minutter

Lei Jun bryder sig ikke selv om at blive sammenlignet med Apple og Steve Jobs, og udtaler sig ofte kritisk om Apple, som efter hans mening ikke bekymrer sig nok om deres forbrugere. Men en stor del af Xiaomis succes skyldes uden tvivl hans Apple-lignende strategi om at skabe et opdæmmet behov ved at svøbe hver ny Mi-model i hemmelighedskræmmeri, før den afsløres og sendes på markedet – helst i begrænsede oplag, som typisk meldes udsolgt på få minutter.

Apple bryder sig såmænd heller ikke om sammenligningen. Især ikke, når det gælder telefonens design.

»Jeg mener, at det er temmelig ligetil. Det er tyveri, og det er dovent. Jeg synes overhovedet ikke, at det er ok,« udtalte Apples chefdesigner, Jonathan Ive, for nylig.

Bedre bliver det ikke af, at Xiaomi også deler leverandører med Apple, der som bekendt får en stor del af sine iPhones og iPads produceret i Kina.

Men Lei Jun replicerer, at hans inspiration mere er Amazon og den digitale boglæser Kindle.

»Vi er i virkeligheden et internetselskab, og mobiltelefonen er i sig selv bare et redskab,« understreger han. Altså et redskab til at få adgang til tjenester og indhold. Det er dér, og ikke på selve telefonerne, at Xiaomi tjener sine penge.

Engel på nettet

Lei Jun havde allerede et par internetforetagender i milliardklassen bag sig, da han gav sig i lag med at producere mobiltelefoner, og et af hans selskaber, netbutikken joyo.cn, blev faktisk solgt til netop Amazon i 2004 for omkring 85 mio. dollar.

Forud for Joyo havde han i over et årti været involveret i spiludvikleren Kingfish, som han var med til at stifte og ledede som topchef i en årrække. Han er stadig aktiv i Kingfish og har også som en af Kinas mest kendte engelinvestorer fingrene i flere kinesiske netselskaber. Om end han betragter det at være »engel« som »mere en hobby end et job«.

Da Lei Jun startede Xiaomi – sammen med selskabets anden store hovedkraft, Bin Lin, og fem ingeniører – var der allerede penge nok i hans navn til, at han kunne skaffe en mere end hæderlig startkapital på 40 mio. dollar.

Og da den første telefon blev sendt på markedet, i august 2011, var den revet væk i løbet af to dage.

Ikke en billig kineser

Blandt investorerne er Singapores statslige investeringsfond, Temasek, og russeren Yuri Milner, der var blandt de første investorer i Facebook.

Den anden af hovedkræfterne i Xiaomi, Bin Lin, har en fortid i både Microsoft og Google. Og satsningen på at ekspandere uden for Kina er lagt i hænderne på brasilieneren Hugo Barra, tidligere chef for Googles mobilstyresystem Android, som Mi-telefonerne da også kører på. Der er altså andre end Lei Jun, der tror på Xiaomi.

»Vi er ikke bare et eller andet billigt kinesisk selskab,« bedyrer Lei Jun. »Vi vil blive en Fortune 500-virksomhed.«