Her er Danmarks bedste vækstiværksættere

ErhvervsKomet. Væksten i Farum-virksomheden Nor-danic Chrom har siden starten i 2002 været så enorm, at ingen andre danske iværksættere har kunnet følge med. Derfor er Nordanic Chrom vinderen af ErhvervsBladets og Experians konkurrence og dermed Danmarks ErhvervsKomet 2006.

Mange års erfaring, stort branchekendskab, teknologisk indsigt, en aggressiv salgsstrategi og knofedt i spandevis har skabt Danmarks i særklasse bedste vækstiværksætter.

Farum-virksomheden Nordanic Chrom har realiseret så høje vækstrater, at ErhvervsBladet og Experian nu kan kåre den som både Region Hovedstadens og hele Danmarks ErhvervsKomet 2006. De øvrige kandidater til titlen, som ellers alle har præsteret bemærkelsesværdig høj vækst, har fået baghjul.

Succesen i Nordanic Chrom er baseret på metallisk overfladebehandling af plastik, så det får egenskaber som metal. En højteknologisk produktion som blandt andet frembringer dørlister til biler og hoveder til badeværelsesbrusere.

Der er store internationale virksomheder som Volvo, Opel samt B&O i kundekartoteket hos Nordanic Chrom, som eksporterer 80 procent af sin produktion. Salgs- og marketingdirektør Faruk Kilic, som startede virksomheden sammen med sin far i 2002, fortæller her sit fantastiske væksteventyr.



Hvordan har I formået at realisere resultater så hurtigt?

- Min far havde 30 års erfaring med metallisk overfladebehandling, så den faglige og tekniske viden var på plads fra starten. Samtidig havde vi en klar fornemmelse af, hvor kunderne kunne være, og hvordan vi kunne adskille os fra de spillere, som allerede var på markedet. Så udgangspunktet var godt, og det har vi så arbejdet flittigt på at udnytte.



Har I fra starten fulgt en strategi om høj vækst, eller er den kommet "af sig selv"?

- Vi har hele tiden arbejdet med femårige forretningsplaner med vækst som et helt centralt element. Det skyldes, at væksten er nødvendig for hele tiden at kunne styrke virksomheden, blandt andet gennem indkøb af nye teknologier.

Vores ambition er at øge omsætningen med mindst 50 procent hvert år, og den har vi hidtil levet op til. Væksten er sikret gennem vores salg til udenlandske kunder. Det danske marked er lille, så vi har lige fra starten haft fokus på at få opbygget en stor eksport.



Hvad har været afgørende for jeres succes?

- Vi har arbejdet stenhårdt og været gode til det, vi gør. Det har blandt andet betydet, at vi endnu ikke har mistet en kunde, og det er utrolig vigtigt i en branche, hvor det kan tage op til tre år at få sikret sig de store kunder.

Det har også spillet ind, at vi hele tiden har sat tæring efter næring og ikke lånt penge til investeringer i virksomheden siden opstarten. I dag låner vi til finansiering af investeringsejendomme, men virksomheden har selv genereret den kapital, som er blevet investeret i den.



Hvordan vil I udbygge jeres virksomhed yderligere?

- Fortsatte investeringer i den nyeste teknologi er nødvendige for, at vi kan holde os foran i konkurrencen. Samtidig vil vi udvide vores produktionskapacitet, så vi fortsat kan opretholde vores leveringssikkerhed med et stigende antal ordrer. Endelig skruer vi endnu mere op for salgsindsatsen over for de store udenlandske kunder.



Hvad er jeres største udfordring i forhold til at skabe fremtidig vækst?

- Som så mange andre virksomheder har vi svært ved at skaffe tilstrækkeligt med kvalificerede medarbejdere. Vi har brug for ufaglærte, som vi kan lære op i vores produktion, og der er såmænd ledige nok de er bare ikke kvalificerede. Desuden mangler vi sælgere.