Her er bilerne som direktørerne drømmer om

Begge biler byder på luksus, komfort og miljørigtighed på direktørniveau. Tesla S som en elektrisk fremtids-limousine og Audi A7 med den ypperste diesel­teknik. Berlingske Business Magasin har prøvekørt to gode bud på direktørens nye bil.

ned ad strandvejen: Audi A7 og Tesla S i parløb. Foto: Liselotte Sabroe Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

For den uindviede ligner det to sportslige limousiner i den dyreste ende af skalaen, hvor miljøet ikke er skænket de største tanker. Men intet kunne være mere forkert.

For begge biler er miljøbevidstheden en væsentlig faktor, og priserne i den billige ende af klassen.

Klimaets tilstand og krav fra befolkninger og regeringer har fremelsket den eldrevne Tesla S, der er skabt fra bunden på visionen om en fremtid uden fossile brændstoffer. Audi A7 tilpasser sig også med sin dieselteknologi de øgede krav og ønsker om en renere verden, men ud fra devisen, at det skal virke her og nu i hverdagen.

Retfærdigvis skal det siges, at Audi med andre modeller arbejder endnu mere miljø­radikalt. Det gælder både hybridmodellerne – der på grund af det danske afgiftssystem er alt for dyre i Danmark – og de elektriske ­e-tron modeller, som Audi endnu ikke har et produktionsklart bud på i direktørklassen.

Visionær luksus til halv pris

Prismæssigt er der væsentlig forskel på de to biler. Det skyldes dog udelukkende, at danske politikere har besluttet at tilgodese udbredelsen af el-biler ved at fritage de ellers dyre biler fra afgift frem til 2015. Således er det i år fortsat muligt at få en maksimalt udstyret Tesla S med største batterikonfigura­tion og en rækkevidde på op til 522 km til kun 978.850 kr. kontant, inklusive levering. Den billigste, men stadig fine udgave af Tesla med en rækkevidde på 390 km på en opladning koster fra 537.000 kr.

Tesla S fås umiddelbart i tre varianter: Tes­la S 60 med 306 hk og 390 km’s rækkevidde, Tesla S 85 med 367 hk og Tesla S P85 med 421 hk – begge med 502 km’s rækkevidde. Talbetegnelsen dækker over batteriets størrelse og dermed også rækkevidde og præstationer. Priserne er hhv. 537.000 kr., 610.000 kr. og 713.200 kr. eksklusive levering. Fælles for de tre modeller er, at batterierne kommer med otte års garanti. Dog er garantien på Tesla S 60 kW begrænset til maksimalt 200.000 km, mens de to 85 kW modeller har ubegrænset kilometertal. P85 modellen kan dog optimeres yderligere i undervognen og med andre hjul, der skulle øge rækkevidden med op til 20 km. Så hedder den P85+ og står til en beskatning ved firmaets køb på 8.511 kr. Testbilen er en sådan.

Med de aktuelle afgifter på gængse biler ville regnestykket dog se helt anderledes ud: Så ville Teslaen koste mere end det dobbelte. Det er her og nu en af Teslaens store styrker. Næste år skal Folketinget tage stilling til, hvad der skal ske med afgiften på elbiler. Tes­la holder vejret i spænding.

Audien derimod er fuldt afgiftsbelagt. Derfor har vi valgt at teste en Audi A7 med den fantastisk velfungerende 3-liters V6-TDI med 245 hk og firehjulstræk. Den klarer 16,9 km/l.

Det er godt nok den udgående model, da en ny kommer på markedet til oktober, men prisniveauet forventes at være det samme dog et lille nøk opad. Den fås både med flere (313 hk) og færre (204 hk) kræfter til grundpriser i omegnen på mellem 1,2 og 1,0 mio. kr. Men den 245 hestes udgave byder på en tilpas mængde kraft og hensyntagen til miljøet uden at mangle noget og står med et prisskilt på 1.115.501 kr. eksklusive levering stadig til en fornuftig pris over for den maksimalt udstyrede Tesla.

Beskatningsmæssigt vil firmates køb af denne Audi koste direktøren 11.025 kr., mens beskatningsgrundlaget ved leasing hos Nordania Leasing er helt nede på 8.196 kr.

Skal Audien matche Tesla S på kræfter og performance, skal den hedde Audi S7 med en 420 hestes V8-turbobenzinmotor med 580 Nm under hjelmen. Teslaen tager 0-100 km/t på 4,4 sekunder, mens en S7 klarer den på 4,7 sekunder. Prisen for Audien bliver så 1.674.157 kr. ekskl. levering kontant hos forhandleren, men så ryger den grønne profil også i svinget. Brændstofforbruget ligger på 10,4 km/l.

Elektrificerende oplevelse

Ud af netop det sving kommer testbilen Tes­la S P85+ derimod grøn og fin – og det i en ruf. Trykker man lidt for godt på pedalen, koster det ganske vist et par kilometer på rækkevidden. Men når strømmen er grøn, betyder det jo intet for miljøregnskabet.

At bilen river et par kilometer af rækkevidden, forstår man godt, når man fra stillestående træder pedalen i bund og mærker alle 600 Nm presse én tilbage i sædet. Det opleves nøjagtigt så vildt, som takeoff i en jumbojet – eller i en Ferrari, men også nærmest surrealistisk, for den vrælende lyd er fuldstændigt fraværende. Kun dæk- og vindstøj og klimaanlægget blander sig med stilheden, hvis man da ikke på bedste »the Stig«-vis har en lydbog, podcast, eller DAB-radioen med afstressende klassisk musik kørende på det permanent internetopkoblede styresystem. Det er fascinerende og noget, man skal vænne sig til.

Styretøjet kan ligesom andre parametre i Teslaen indstilles via den imponerende – lidt mere end en A4-blok – store touch-skærm, der dominerer førerpladsen og også udgør navigationsanlægget, der benytter Google Maps.

Styretøjet har tre indstillinger Comfort, Standard og Dynamic. I Dynamic er der mere modstand – mere fornemmelse af vejen i det tykke sportsrat, og man får lyst til at køre mere dynamisk. Indstilling af styretøj, førersæde, ratafstand m.m. er elektronisk, og indstillingerne lagres i systemet på skærmen under førerens egen profil. Så kan bilen deles, uden at man skal indstille hele bilen til sine egne præferencer forfra hver gang inden afgang.

Teslaen, der i den testede P85+ version har en luftaffjedret undervogn, ligger godt på vejen og er en sjov og særdeles sportslig køreoplevelse, men den er samtidig en meget komfortabel og luksuriøst udstyret bil med en smagfuld kabine. Førerpladsen er god. Man kan nemt få en god siddestilling, og der er meget få knapper at forholde sig til under kørsel, da alt betjenes på den store skærm. Der er god fralægningsplads og god plads til både fører og passagerer. Her er ingen kardantunnel, der optager pladsen og batteripakken ligger i bunden af bilen. Det betyder, at der er plads til bagage under både front- og bagklap. Er der mange børn i familien, er et par ekstra bagudvendte sæder i bagagerummet en tilkøbsmulighed, der giver plads til syv.

Testbilen har fra ekstraudstyrslisten lys Alcantara-loftsbeklædning, lyst Nappalæder på dørsider og instrumentbord og lys Nappa/Alcantara på de godt støttende el-indstillelige dellæder-sæder.

Dog kan nakkestøtten ikke indstilles, og man kan også undre sig over plastkvaliteten af låsen til sikkerhedsselen. Den passer ikke ind i den ellers meget kvalitetsorienterede bil.

Eneste minus ved Teslaen under kørsel er, at når den nu er så stille på vejen, så er det elektriske systems brummen markant ved motorvejsfart. Men den kan jo eventuelt overdøves af lidt musik på stereoanlægget.

Audien overbeviser med sin kvalitet

Om Audi A7s kabine opleves smagfuld, indbydende og med en i orden kvalitet, behøver vi slet ikke at diskutere. Sådan er det bare. Den er tysk, hvor Teslaens stadig er amerikansk.

Basis er nøglefri start, og bilen starter ved et tryk på en børstet aluminium-startknap i midterkonsollen. V6-dieselmotoren brummer en anelse, og en 6,5 tommer farveskærm klapper op i midten af instrumentbordet. Der er lidt flere knapper, men MMI-systemet, hvor man via skærmen med en rulleknap i midten af midterkonsollen styrer alt fra radio, navigation og fire-zone-klimaanlæg til bilens dynamiske opsætning i Audi Driver Select systemet, fungerer intuitivt og perfekt. Derudover er der knapper til enkelte individuelle funktioner. Men der er hverken for mange eller for få knapper, og på intet tidspunkt får man indtrykket, at der er sparet på materialekvaliteten. Alle elementer er fuldt integreret i kabinens design. Alle elementer er funktionelle, og førerpladsen er logisk indrettet – tilsyneladende af folk, der ved, hvad det vil sige at køre bil.

Til gengæld må man, hvis prisen stadig skal være konkurrencedygtig i forhold til Teslaen, nøjes med basissæderne i stof med manuel sædeindstilling – men dog elektrisk lændestøtte – og et knap så tykt lædermultifunktionsrat. 
Ikke desto mindre er Audien et godt sted at opholde sig for føreren.

Opsætning af styretøjets tyngde, speederrespons, gearskifte og luftundervognen kan ske individuelt i Audi Driver Select Systemet, men der er også de udmærkede præinstallerede programmer Comfort og Dynamic, mens Auto-indstillingen vurderer din øjeblikkelige kørestil og tilpasser sig. Det er smart og fungerer fint ved et pludseligt behov for acceleration.

Audi A7 fås med den 3-liters turbodieselmotor kun med automatiseret gearkasse. Den 245 hestes version har den såkaldte S-Tronic gearkasse med syv trin. Det er en meget velfungerende moderne gearkasse, der giver en behagelig og økonomisk kørsel, men samtidig også mestrer drejningsmomentet på 580 Nm og kan sende den store Audi afsted fra 0-100 km/t på 6,4 sekunder. Det er ikke Tesla-hurtigt, men det er hurtigt nok.

Audien mestrer altså ligesom Tesla S både at være en komfortabel limousine og en sportsvogn. Selv om det er store biler, vi har med at gøre, kan køreoplevelsen være dynamisk, men stadig komfortabel og støjniveauet lavt.

Elbilens største udfordring er løst

Den store udfordring for elbilerne har hidtil været rækkevidden. Her har Tesla med en rækkevidde på op til 502 km på en opladning - afhængigt af model -knækket en af nødderne. Den anden store nød er etableringen af et net af hurtige superladestandere på strategisk vigtige steder ved motorvejsnettet i Danmark og Europa.

Superladerne kan lade bilen op på mindre end en halv time – ladere, som bilen selv kan finde hen til via sit navigationssystem.

Med et 380 volts kraftstik monteret hjemme i garagen er ladetiden ca. otte timer.

Dermed burde rækkevidde-problemet være løst, og således er der kun batteriets levedygtighed at slås med. Her lover Tesla otte års garanti på batteriet, så her skulle de værste udfordringer være dækket.

Det svære valg

Valget mellem Audi A7 og Tesla S er ikke ligetil. Det er to meget forskellige biler, der et langt hen ad vejen løser de samme opgaver.

Teslaen er fascinerende med sin acceleration, smarte tekniske gimmicks og sin stilhed. Den fungerer rigtigt godt i byen, og jeg kunne godt forestille mig at kunne køre langt i den, hvis systemets brummen kan tøjles. Spørgsmålet er, om der kan opstå problemer med batteripakkerne, der ikke er omfattet af garantien. At Teslaen aktuelt er afgiftsfri, taler for den. Det er luksusbil til mindre end halv pris, men aktuelt er det ikke muligt at lease en Tesla til en fornuftig pris hos leasingsselskaberne. Det skulle der gerne komme en løsning på i efteråret.

Tesla har en stærk signalværdi. Så ønsker man at sende et signal om miljørigtighed, så er der ikke andre veje at gå. Og så må virksomheden selv investere i en, hvis direktøren skal køre ned ad den vej.

Denne Audi A7 er ikke en helt ny bil længere, men en ny kommer til oktober. I modsætning til Tesla er det dog den bundsolide, velkendte og gennemprøvede teknik og kvalitet. I forhold til Tesla har den et bedre totalt kvalitetsbillede, og selv om den slet ikke har de samme kræfter, har den kræfter nok til at imponere i sin acceleration. Miljøpræstationerne er med kun 16,9 km/l ikke så rosenrøde i grøn forstand, at den tager point på den konto, men Audiens køreegenskaber er betydeligt bedre. Styretøjet og undervognen er bedre afstemt. Audien er det solide diesellokomotiv, mens Tesla S er den mere følelsesladede, visionære kraftkarl. Begge har sin charme og sin plads, men når alt kommer til alt, så tæller den umiddelbare bundlinje meget. Eftersom Tesla pt. ikke fås som leasingbil, sammenligner vi forskellene på beskatningen, som hvis virksomheden selv købte bilen til direktøren – og antager at forholdet vil være lige så markant, når Tesla kommer med sit leasingkoncept.

Med stort set halv pris må Tesla stå som vinderen af denne duel om end med et par forbehold. Det væsentligste er, at der ikke ofte skal foretages køreture på mere end 450 km ad gangen. Er der ofte langture i farvandet falder valget på denne Audi A7.