"Hellere penge end priser"

Mode. Læs portræt af Susanne Rützou, der er en af de største stjerner på den danske modehimmel med en voksende kundekreds i over 25 lande.

Allerede før Susanne Rützou blev teenager orkede hendes mor ikke længere de daglige slagsmål med sin stædige datter, der konsekvent nægtede at iføre sig det tøj, hendes mor havde udvalgt til hende.

I stedet gav hun sin ti-årige datter en portion tøjpenge hver måned, og så måtte Susanne Rützou selv administrere, hvad der blev fyldt i klædeskabet.

Eksperimentet endte ganske enkelt med, at den kommende designer stod den første i måneden med to sølle t-shirt og ingen penge. Alligevel var det blot ekstra gødning på Susanne Rützous i forvejen spirende interesse for design og mode.

Appetitten på tøj og interessen for at skabe stil førte hende senere til blandt andet Matinique og Bruuns Bazar, hvor hun var en af de bærende kræfter.

Svigerfar på sidelinjenI 2000 tog hun så det endelige skridt væk fra lønmodtagerlivsformen og etablerede sit eget firma, Rützou, med det formål at lave stilskabende tøj, som folk kunne gå med uden at ligne et selvforskyldt modeoffer.

Pengene til at starte virksomhed for kom dels fra svigerfamilien, der dermed blev medaktionær, og fra en velvillig bank, således at designerens iværksætterdrømme kunne realiseres.

En yderst kærkommen tillid, men også en tillid, der i høj grad forpligtede.

- Naturligvis var jeg taknemmelig for, at de troede på mig og mit produkt. Men jeg var også klar over, at det lagde et stort ansvar på mine skuldre. Hvis det nu skulle gå galt, kunne jeg jo ikke blot tage opvasken de næste 40 år, smiler Susanne Rützou, der beskriver sig selv som et frisindet tresserbarn, som allerede tidligt vidste, at mode skulle være hendes levevej.

Og så gjorde det såmænd ikke noget, at det var svigerfar og tidligere NKT-direktør Asger Bundgaard-Jensen, der sad på pengekassen.

Faktisk fungerede samarbejdet med ham så godt, at Susanne Rützou i 2004 bad ham om at sætte sig i firmaets direktørstol for at hjælpe med at styre den voksende modeforretning, der i dag sælger tøj i flere end 25 lande og omsætter for cirka 40 mio. kr.

Ideen med en professionel direktør er noget, som mange andre danske modehuse siden har gjort efter.

Og for Susanne Rützou var den manøvre også helt nødvendig.

Både for at undgå at designfirmaet blev kvalt i sin egen vækst, men også for at få en person i ledelsen, der kunne supplere hende og bruge af sine mange års erfaringer fra de bonede direktionsgange.

Økonomi frem for hæderØkonomisk fokus og blik for bundlinjen har således fulgt Susanne Rützou tæt lige siden det første sting i firmaet blev syet.

For selv om kåringer og designpriser pynter pænt over pejsen, er succesfulde designere udmærket klar over, at de mange velmenende statuetter sjældent giver mad på bordet.

- Selvfølgelig er det rart at få en masse skulderklap og priser, men det hjælper jo ikke noget som helst, hvis du må lukke dagen efter. Og jeg synes faktisk det forretningsmæssige er lige så spændende som selve det at skabe tøjet, siger den 42-årige designer, der netop er hjemvendt fra det eksil i sommerhuset, som hun altid søger, når linjerne til den nye kollektion skal strikkes sammen.

Her arbejder hun, til hun falder i søvn over tøjet, hvilket hun ser som en stor luksus, da tøj altid har været hendes hobby. Når de overordnede linjer så er blevet fastlagt, er det dog ikke hende selv, der sætter sig til symaskinen.

Alt Rützous tøj bliver nemlig fremstillet i lavtlønslande i henholdsvis Asien og Østeuropa i en helt traditionelt form for outsourcing som alt fra it til industri herhjemme også nyder godt af.

Nervepirrende puslespilAt have samarbejdspartnere i alt fra Kina til Estland er dog enormt krævende. Og ifølge Susanne Rützou et kæmpe puslespil, som kan være frustrerende svært at løse fra hovedkontoret på Nørrebro i København.

- Det kan virkelig være nervepirrende, for vi har jo deadlines i forhold til vores kunder, som skal overholdes. Og så nytter det jo ikke noget, at vi undskylder en forsinkelse med, at der altså har været monsun i Indien, så systuen derude er oversvømmet, siger Susanne Rützou.

Hun oplyser i øvrigt , at problemer med nye leverandører i udlandet vil påvirke årets regnskab, så der rent undtagelsesvis ikke kommer plus på kontoen.

På trods af det har Susanne Rützous firma en stabil økonomi, og en voksende kundekreds uden for landets grænser sikrer, at hun slipper for at være lænket til familieaktionærernes opvask de næste mange år.Klik her for at deltage i afstemningen om årets dygtigste iværksætter

Klik her for at læse portræt af Malene Birger

Klik her for at læse portræt af Claus Tingstrøm

Klik her for at læse portræt af Kaare Danielsen

Klik her for at læse portræt af Ole Christian Andersen

Klik her for at læse portræt af Søren Alminde

Klik her for at læse portræt af Christian Levin

Klik her for at læse portræt af Jesper L. Nielsen

Klik her for at læse portræt af Jacob Wolff-Petersen

Klik her for at læse portræt af Frank Rasmussen

Klik her for at læse portræt af Susanne Rützou