Harley-Davidson vil fange yngre kunder med risikofyldt plan

Harley-Davidson planlægger at introducere 100 nye modeller, blandt andet en elektrisk motorcykel, til og med 2027 i et forsøg på at kapre nye, yngre kunder uden for selskabets i forvejen eksisterende kundegruppe.

ARKIVFOTO Fold sammen
Læs mere
Foto: Benoit Tessier

Det skriver Wall Street Journal.

Det har primært været de velhavende »baby boomers« - den generation, som er født efter anden verdenskrigs afslutning og midten af 1960'erne - som har drevet Harley-Davidsons salg i de sidste årtier.

For sikre forretningens udvikling vil motorcykelselskabet fremover bestræbe sig på at appellere til en yngre, men ikke så velhavende gruppe - blandt andet ved at gøre besiddelsen af en motorcykel mulig via lån.

»Vi er en muliggørende kræft for Harley-Davidsons planer for at skabe nye motorcyklister«, siger Larry Hund, chef for Harley-Davidsons økonomiafdeling, ifølge Wall Street Journal.

Det er dog en risikofyldt plan for selskabet, da det meste af omsætningen i forvejen skal findes i selskabets motorcykellån og ikke i egentlige køb. Ifølge Wall Street Journal kan der ses en stigning i misvedligeholdelsen på motorcykellån.

I USA finansieres næsten to tredjedele af køb af nye motorcykler gennem lån.

/ritzau/FINANS