Har Tesla en fremtid uden Elon Musk i toppen?

Et tweet fra Elon Musk har fået USAs børsmyndigheder til at anmelde ham til domstolene for brud på børsreglerne og foragt for tidligere indgået aftale.

FILES-US-SPACE-AEROSPACE-SPACEX
Sidste gang lavede Elon Musk et twitterstunt om at tage Tesla af børsen. Det var efter sigende, fordi han ville imponere sin kæreste. Arkivfoto: Robyn Beck/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Foto: ROBYN BECK

Så er den gal igen, Mr. Elon Musk. Tesla-stifteren er lige så vild med natlige tweets som den amerikanske præsident Donald Trump.

Problemet – for Elon Musk – er bare, at han styrer en kæmpestor børsnoteret virksomhed, og det betyder, at alt, hvad Musk siger, kan påvirke Tesla-aktien i op- eller nedadgående retning. Derfor er han under skærpet overvågning af børsmyndighederne.

Denne gang har et tweet i forrige uge: »Tesla producerede 0 biler i 2011, men vil producere omkring 500.000 i 2019« fået de amerikanske børsmyndigheder SEC til at anmelde Elon Musk til domstolene for brud på børsreglerne og foragt for en tidligere indgået aftale. Det kan give bøde, i yderste konsekvens fængselsstraf.

»TV-stationen CNN kalder det et had/kærlighedsforhold mellem SEC og iværksætterkæledæggen Elon Musk.«


Det hører med, at Elon Musk efterfølgende justerede sine forventninger til, at de 500.000 var ment som den årsproduktion, Tesla når ved udgangen af 2019 (på år-til-år-basis). Og at han fortsat forventer et samlet salg i 2019 på 400.000 Tesla'er.

Det er ikke første gang, Musk er i direkte konfrontation med børsmyndighederne, som har svært ved at forholde sig til, hvad de i grunden skal gøre med Musks udmeldinger i tide og utide. Der var således flere »træfninger« i 2018. TV-stationen CNN kalder det ligefrem et had/kærlighedsforhold mellem SEC og iværksætterkæledæggen Elon Musk.

Tesla er noteret på teknologibørsen Nasdaq og har en børsværdi på omkring 300 mia. kr. Der skal således ikke flyttes mange kurspoint, før der kommer et stort antal milliarder dollar i spil. Musk ejer selv omkring 20 procent af Tesla, og han risikerer således at foretage kursmanipulation med sine tweets.

Helt galt gik det i 2018, da Elon Musk ud af det blå pludselig tweetede, at han ville tage Tesla af børsen til en kurs på 420 dollar – og at han i øvrigt havde finansieringen til denne operation på plads. Aktien tordnede i vejret.

Det viste sig at være et stunt fra Elon Musks side – efter sigende, fordi han ville imponere sin kæreste.

SEC-tilsynet gik ind i sagen med en bedragerimistanke, men uvist af hvilke grunde blev sagen forligt på den måde, at Musk betalte en bøde på 20 mio. dollar og frivilligt afgav posten som bestyrelsesformand i Tesla. Han fortsatte dog som daglig koncernchef.

Musk overlod formandsposten til Robyn Denholm. Australieren var i forvejen medlem af Tesla-bestyrelsen, og hun var/er tænkt som en balancerende formand til den til tider uligevægtige Elon Musk.

Kritikere har dog lige siden hævdet, at hun blot er et gummistempel for Elon Musk. At han således fortsat styrer og bestemmer alt i Tesla. Tidligere har nøglechefer forladt Tesla på grund af Elon Musks utilregnelighed.

PETALUMA, CALIFORNIA - JANUARY 30: Tesla cars recharge at a Tesla Supercharger facility on January 30, 2019 in Petaluma, California. Tesla reported fourth quarter earnings of $1.93 per share that fell short of analyst expectations of $2.14 per share. Justin Sullivan/Getty Images/AFP == FOR NEWSPAPERS, INTERNET, TELCOS & TELEVISION USE ONLY == Fold sammen
Læs mere
Foto: JUSTIN SULLIVAN.

Der er bred enighed i tekonologi- og børskredse om, at fremdriften og energien i Tesla er meget afhængig af personen Elon Musk. Problemet er bare, at han i den bedste af alle verdener er afgørende for Teslas fremtid, i hvert fald på den korte bane, men i en dårlig udgave kan blive manden, der lægger Tesla i graven.

Elon Musks afslappede holdning til børsreglerne og dermed også til autoriteten SEC risikerer at koste på tilliden ikke bare til Tesla, men generelt til Nasdaq-børsen. Det kan Nasdaq-ledelsen næppe holde til.

Tesla blev børsnoteret i 2010, og lige siden er underskuddene bare vokset og vokset i takt med opbygningen af IT- og bilproducenten. 2018-regnskabet viste en fordobling af omsætningen til 135 mia. kr. Samtidig halveredes underskuddet på årsbasis til nu syv mia. kroner.

Det hører dog med, at Tesla i de sidste to kvartaler af 2018 fremlagde overskud på bundlinjen. Spørgsmålet er dog, om den trend kan fastholdes i 2019. Tesla bærer i øvrigt rundt på en enorm gæld.

Tesla er meget højt prisfastsat på børsen med en kurs p.t. i underkanten af 300 dollar. Det værdiansætter Tesla til 52 mia. dollar. Til sammenligning er den samlede værdi af Folkevogn 76 mia. dollar og Ford-koncernen 34 mia. dollar.

Tesla er således en højrisikoaktie, som kan gå begge veje. Frygten for ikke at komme med på en yderligere stigning i Tesla-aktien må således i øjeblikket siges at være større end investorernes frygt for, at Tesla ender i det store, sorte hul.

Et første fingerpeg om den balancegang kan komme, hvis eller når Elon Musk møder »dommen« for at have negligeret børsreglerne endnu engang. Nemlig et svar på, hvad Tesla er værd i handel og vandel uden en Elon Musk i toppen.

Jens Chr. Hansen er Berlingskes erhvervskommentator

»Hvad er Tesla værd i handel og vandel uden en Elon Musk i toppen?«