Han skabte Pandora

Et armbånd forandrede Per Enevoldsens liv og sendte milliarder af kroner ind på hans konto.

Foto: Kaisern Chen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Guldsmed og Pandora-stifter Per Enevoldsen skulle have siddet i baglokalet og nørklet med smykker. I stedet grundlagde han Danmarks i dag mest succesrige virksomhed og blev milliardær på det. Nu lever han tilbagetrukket i Thailand langt fra pressens søgelys, men i dag står han frem og fortæller historien om, hvordan et armbånd forandrede hans liv og gav ubegribelig vækstrater og afkast.

Da Per Enevoldsen vågnede en kold vintermorgen i begyndelsen af 2007 var den sidste tvivl ude af kroppen. Pandora skulle blive »det bedst kendte smykkebrand i verden«. Sådan lød den nye vision. Det var store ord, der varslede kamp mod smykkegiganterne Tiffany fra USA og Cartier fra Frankrig. Per Enevoldsen skulle derfor lige sove på formuleringen, inden han var helt sikker. Visionen var blevet vendt og drejet dagen forinden på det blå SAS Radisson hotel på Islands Brygge i København, og den skulle være med til at præsentere Pandora for offentligheden og tiltrække en kompetent ledelse.

For første gange nogensinde følte Per Enevoldsen, at hans virksomhed var blevet for stor til, at han selv kunne styre den. Derfor sad han på hotellet og drøftede med rådgivere fra Company & Co, hvordan han kunne finde og ansætte en kompetent direktør med international erfaring. Det skulle ske hurtigt, for virksomheden voksede med eksplosionskraft, og Enevoldsen frygtede, den ville smuldre i hans skrøbelige hænder. De var ikke trænet til management, men til at nørkle med guldsmykker.

Virksomheden var blevet til noget ganske andet, end det han forestillede sig, da han i 1978 blev færdig med uddannelsen til guldsmed og i 1982 købte en lille guldsmedebutik på Nørrebrogade 108 i København med sin daværende kone Winnie. 25 år senere var alt forandret. Der meldte sig ikke blot direktører, da Pandora åbnede sig for omverdenen og søgte folk til direktionen med forstand på ledelse, udvikling og strategisk tænkning. Pengemænd stod pludseligt også og bankede på døren, og inden året hed 2008 havde fem kapitalfonde henvendt sig med ønsker om at købe sig ind i Pandora og sætte deres direktør ind i hjørnekontoret. Det gjorde kapitalfonden Axcel, og fra da af blev et af Danmarks vildeste erhvervseventyrer endnu vildere. Pandora blev i oktober 2010 børsnoteret og er siden strøget op på en markedsværdi på 43 mia. kr. og er dermed den sjette mest værdifulde virksomhed i Danmark. Aktuelt mere værd end store virksomheder som Vestas og Coloplast.

Salget og siden børsnoteringen har gjort familien Enevoldsen stenrig. I omegnen af to milliarder kroner fik familien ud af salget til Axcel i 2008, og dagen efter børsnoteringen i 2010 solgte Per Enevoldsen en del af sine aktier og fik et privat udbytte på tæt ved en milliard kroner, mere præcist 985 millioner kroner. Han har fortsat aktier for omkring 7,7 procent af Pandora, svarende til en værdi på omkring 3,3 mia. kr.

LÆS HELE ARTIKLEN I BUSINESS SØNDAG