H&M meldt til politiet for tele-reklamer

Markedsføring. Forbrugerombudsmanden har i dag overgivet en sag til politiet, hvor H&M ringede forbrugere op på deres telefoner og afspillede en voice message, hvor sangerinden Madonna reklamerede for sin tøjkollektion.

Tøjkæden havde foretaget en sms konkurrence i forbindelse med en større markedsføringskampagne for tøjkollektionen og havde i den forbindelse indhentet samtykke fra forbrugere til at sende dem yderligere information.

Men Forbrugerombudsmanden mener ikke, at man "sender" reklamer til kunderne, når man ringer dem op og afspiller en voice message på deres mobiltelefoner, og det er også til større gene, når telefonen ringer, end når man får tilsendt et brev, en mail eller en sms.

Det samtykke, som forbrugerne havde afgivet over for H&M, omfattede derfor efter Forbrugerombudsmandens opfattelse ikke opringninger.

Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at når en erhvervsdrivende indhenter samtykke til udsendelse af markedsføringsmateriale efter markedsføringslovens § 6, stk. 1, skal det fremgå, hvilke kommunikationskanaler der vil blive anvendt.

Forbrugerombudsmanden oplyser, at Hennes & Maurits har været behjælpelig med sagens opklaring, og sagen er nu overdraget til politiet med henblik på den videre behandling.

- trichs