Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
"Inden for tre år forventer jeg, at op til halvdelen af alle vores ordrer går ind over Nettet," siger adm. direktør Thomas Christensen, CC&CO.
Og da forhåndsinteressen tyder på, at det først og fremmest er de store kunder, der vil handle online, betyder det, at langt mere end halvdelen af CC&COs omsætning kan ende med at komme ind over Nettet.
Virksomhedens nye EDB består af alle typer net. Et, der er åbent for alle (Internet), et for kunderne (ekstranet) og et internt net (intranet). Det hele aflæses fra en hvilken som helst EDB-skærm med en almindelig web-browser.
"For os er Nettet en naturlig opfølgning af det eksisterende koncept, hvor det drejer sig om, at vi kan tilbyde kunderne at spare omkostninger ved indkøb," siger Thomas Christensen.
CC&CO ser det som sin opgave at fungere som fremskudt indkøbskontor for erhvervsliv og offentlige virksomheder. Og som sådan skal virksomhedens sælgere ikke afsætte varer, men kontrakter, der skaber samarbejde mellem CC&CO og kunderne.
Varerne skal i stedet sælges med den nye EDB-løsning, hvor hver kunde får egne web-sider, der i stedet for at præsentere samtlige 18.000 varenumre i CC&COs standardkatalog kun viser de varer, hver enkelt kunde interesserer sig for.
De 18.000 varenumre strækker vidt. Fra pizza-æsker og bølgepapkasser til skriveborde over kopimaskiner og hæfteklammer.
"Vi ønsker ikke at lave almindelig Internet-handel. Systemet er kun for vores kontrakt-kunder," siger Thomas Christensen, der allerede har almindelig Internet-handel på www.plusoffice.dk, der minder om en elektronisk udgave af et velspækket Metro.
Med det nye EDB-system sparer CC&CO gevaldigt på tastearbejdet. I dag faxer og ringer kunderne ordrerne ind. Det giver plads til både misforståelser og tastefejl.
Besparelsen, som CC&CO får, ved at varerne bestilles direkte i virksomhedens EDB-system, skal deles med kunderne. Men fordelen er ikke nødvendigvis en kontant-rabat for gør-det-selv-arbejdet ved computerskærmen.
En af fordelene, som det nye handelssystem giver, er, at større kunder kan holde øje med hver enkelt indkøbers budget.
"Det er en fordel i store virksomheder og specielt i kommunerne, hvor mange institutioner selv køber ind," mener Thomas Christensen.
Samtidig holder CC&COs EDB-system øje med kundernes varebeholdninger og fortæller, hvornår det kan være tid for nye bestillinger, så lagrene ikke løber tør.
"En del af mersalget skal komme ved, at EDB-systemet har styr på komplementærvarerne," fortæller Thomas Christensen.
Det kan f.eks. være, at en kunde tre gange har købt mange brevordnere, men ikke plastlommer. EDBen spørger så, om der også skal plastlommer med på ordren.
Det giver færre ordrer, samlede leveringer samt både sparet tid og færre ærgrelser hos kunderne, mener Thomas Christensen.
"Vi kommer til at spare en hel del på det her. Vi får frigjort en del tid, som vi kan bruge på at forbedre samarbejdet med kunderne," siger Thomas Christensen.
Thomas Christensen mener ikke, der findes udenlandske Net-erfaringer, som kan give et billede af, hvordan CC&COs udvikling bliver, efter at virksomheden har givet kunderne direkte adgang til EDB-systemet.
Han er sikker på, at satsningen på Nettet betyder vækst.