Hårdt udskilningsløb i dansk dagligvarehandel

Der er et voldsomt udskilningsløb i gang i dagligvarehandelen.

Foto: Marie Hald
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Danskerne går discountvejen, men ikke alle supermarkeder er lige dygtige til at finde de billige varer, som forbrugerne vil have. Norske Rema 1000 har det bedste afkast blandt dagligvarekæderne, mens tyske Aldi lider. Det samme gør Dagrofa. For slet ikke at tale om business to business-grossisten Metro, hvis tyske ejere vil lukke sine varehuse i Danmark.

Branchen er voldsomt presset i disse år. De seneste fem år er den samlede omsætning i branchen slet ikke vokset.

Samtidig har branchens overskudsgrad været faldende. I 2010 lå overskudsgraden på 2,5 procent. I dag ligger den på 1,6 procent. Det er det laveste niveau i de seneste ti år.

En konsolidering i markedet er hårdt tiltrængt. Det bliver en kamp på kapital. I den kamp står Dansk Supermarked (DS) stærkere end Coop, selv om Mærsk solgte virksomheden til den knap så kapitalstærke Salling-fond i fjor for en overkommelig pris. Men Dansk Supermarked tjener penge. Coop skuffer regnskabsmæssigt – som sædvanlig.

Hørkram, der forsyner storkøkkener, har i hvert fald vendt udviklingen i fjor fra minus til plus.