Hårdt at udfordre en institution

Det kræver blod, sved og tårer at tage kampen op med Lauritz Knudsen på det danske marked for stikkontakter. L-Team fra Fyn har efter fire års arbejde lanceret en ny serie stikkontakter.

Lauritz Knudsen har i umindelige tider siddet tungt på det danske marked for stikkontakter. Men da det i 2001 blev tilladt for private selv at opsætte stikkontakter og afbrydere, besluttede den lille fynske leverandør af el-materiel, L-Team, at tage konkurrencen op med giganten fra Ballerup.

»Nogle af de store byggemarkedskæder opfordrede os til at lave en serie stikkontakter, så de kunne tilbyde forbrugerne et produkt, der var væsentligt billigere en Lauritz Knudsens,« siger L-Teams adm. direktør Klavs Larsen.

Efter tre-fire års udviklingsarbejde kunne L-Team endelig i oktober 2004 lancere sin stikkontaktserie, L-Control shape.

»Jeg havde forventet en hård reaktion fra Lauritz Knudsen, og den kom også,« siger Klavs Larsen.

Krævede fogedforbud
Lauritz Knudsen krævede således et fogedforbud mod L-Control shape med påstand om plagiat af LKs Fuga-kontakter og markedsføring.

Fogedforbuddet kom så i foråret 2005 - en afgørelse som L-Team har anket til Sø- og Handelsretten.

»Her venter vi at vinde. Men det ved vi først om et år, og vi kan ikke vente på, at sagen bliver afgjort,« siger Klavs Larsen.

L-Team bad derfor designeren Christian Bjørn om at designe en ny serie stikkontakter, og på rekordtid har det lille fynske firma nu lanceret den nye L-Control line-serie i en række byggemarkedskæder og varehuse, som for eksempel Bauhaus, Råd & Dåd og Bygma.

Denne serie har Lauritz Knudsen ikke haft indvendinger imod, selvom det kan diskuteres, om den nye serie ikke ligner Lauritz Knudsens produkter mere end den første serie.

Lauritz Knudsens direktør Carl Trock afviser, at hans firma slår hårdt ned på dem, der tager konkurrencen op på det danske marked.

»Der vil hele tiden komme nye konkurrenter. L-Team er et eksempel på en dansk aktør, som pludselig lancerer nye produkter på det danske marked. Der er intet, der forhindrer konkurrenter i at komme ind. Vi kan lave alle standarder, og alle andre kan også lave danske standarder. Men vi reagerer skarpt på plagiater, som den første af L-Teams modeller,« siger Carl Trock.

Hvem er billigst?
L-Team og Lauritz Knudsen er imidlertid allerede kommet op at tottes om den nye L-Control line-serie. Begge virksomheder hævder, at deres produkter er billigere end den andens.

Når L-Team sammenligner priser, tager firmaet udgangspunkt i sit færdigtpakkede komplette produkt og Lauritz Knudsens færdigtpakkede komplette produkt.

Når Lauritz Knudsen sammenligner er udgangspunktet L-Teams færdigtpakkede produkt og et tilsvarende LK-produkt bestående af de forskellige løsdele.

»Man skal sammenligne æbler med æbler og pærer med pærer. Vi sælger vores produkt side om side med LKs færdige produkt. LK sammenligner vores med deres, når man køber deres stumper hver for sig og selv samler det,« siger Klavs Larsen.

»Vi reagerer på, at L-Team skulle være markant billigere. Det er et spørgsmål om hvilke produkter, man sammenligner og hvilket indpakningsniveau. L-Team har løftet indpakningen op på et højt niveau. Men vores produkter er ikke nødvendigvis dyrere,« siger Carl Trock.

L-Team har i løbet af december leveret sine stikkontakter til 125 forhandlere. Klavs Larsen har endnu ikke overblik over, hvordan forbrugerne har taget imod kontakterne - et samlet marked på omkring 200 millioner kr. om året.

»Men hvis vi kan tage ti pct. af markedet det første år, synes jeg det er flot,« siger han.