Hård konkurrence bag mælkefusion

Mejerigiganten Arla bliver endnu større og sammen med hollandske Campina en kraftfuld europæisk spiller med en omsætning på 80 mia. kr.

Læs mere
Fold sammen
Det har været på tapetet over længere tid, at Arla Foods satser på at blive endnu større, og det er absolut ikke i denne beskedne afdeling, den dansk svenske mejerigigant opererer.

Fusionen med hollandske Campina, som offentliggøres i dag, vil skabe en europæisk gigant med en omsætning på hen ved 80 mia. kr. om året.

Årsagerne til, at det er vejen frem for Arla og Campina, er flere.

I slutningen af november bekræftede Arlas koncernformationschef, Astrid Gade Nielsen, at man på ny var i dialog med Campina, og sagde så til dagbladet Børsen:

»De europæiske mejeriselskaber er så hårdt pressede på indtjeningen af EUs landbrugsreform, at alle taler med alle i øjeblikket. Hvis der åbner sig en mulighed for at fusionere, er jeg overbevist om, at det kommer til at gå hurtigt.«

Og at det kom til at gå hurtigt - det står klart nu.

Det var Arla, som tog initiativet til fusionsforhandlingerne med Campina for at dæmme op for den hårde konkurrence på verdensmarkedet og de fortsat faldende afregningspriser til de bønder, der ejer Arla og Campina.

Tillige er det formentlig en bedre indgang til at være markant leverandør de helt store europæiske supermarkedskæder.

Konstant vækst
Ser man tilbage, er Mejeriselskabet - senere MD Foods - siden 1970 bare vokset og vokset. I 1999 fusionerede MD Foods med KløverMælk.

Året efter slog MD Foods sig sammen med Arla, og i 2003 opkøbte det dansk-svenske mejeriselskab aktiemajoriteten i det børsnoterede engelske Dairy Express. Efterfølgende blev det børsnoterede Arla Foods plc. stiftet. Dermed nåede andelsselskabet Arla Foods op på en årlig omsætning på ikke mindre end 49 milliarder kr.

Med fusionen vil det nye gigantmejeri blive Danmarks næststørste selskab, målt på omsætning, efter A. P. Møller.

Selskabet vil stå usædvanligt stærkt og råde over 13 procent af den totale mælkemængde i EU. Da Arla og Campina er andelsejede, og deres afregningspriser ligger forholdsvist tæt på hinanden, skal ingen af parterne smide milliarder af kroner på bordet til den anden.

Ved fusionen mellem KløverMælk og MD Foods fik begge mejeriers medlemmer, især det mindste mejeri KløverMælk, et pænt beløb for at sluge fusionen. Årsagen var, at der efter en udmarvende mælkekrig i Danmark var stor skepsis blandt Kløvers andelshavere.

Campina satser som Arla på at udvikle mælkeprodukter og være til hjælp for sine ejere. Af selskabets hjemmeside fremgår tillige, at der i virksomhedsdriften skal tages hensyn til medarbejdere, fokuseres på kundernes behov, og så skal det ske i en kultur som afbalancerer »professionalisme« og en »ned på jorden« mentalitet.abild@berlingske.dk

bso@berlingske.dk www.campina.com

www.arlafoods.com