Hård kamp om plads i de store lufthavne

Frankfurt og Paris er udsolgt: Maersk Air og mange andre kæmper om at få plads i de store europæiske byers lufthavne, hvilket i den sidste ende kan betyde et flyselskabs overlevelse. - Europæisk slotskonference bliver afgørende første uge i juni.

Giv mig en slottid (start og landingstilladelse) mens jeg lever. Det kunne være opskriften for mange flyselskaber i Europa i dag, hvor der er et helt afgørende spring mellem dem, der på forhånd opgiver hovedlufthavnene, som Ryanair, og de der vil ind og konkurrere med de etablerede på de attraktive byers centrale storlufthavne.

Vil man have fat i firmatrafikken og business kunder for alvor, kan det ikke nytte at flyve til en sekundalufthavn i de svenske skove eller et hundrede kilometer uden for Frankfurt eller München. I så fald har man tabt på forhånd.

Det ved Maersk Airs ledelse, og det ved man i Sterling. De har begge hjemmebane i København, hvor der stort set ikke er pladsproblemer, og hvor der ikke er den store ventetid på at få de nogenlunde ønskede start- og landingstider (slots). Til gengæld er de allerede løbet ind i problemer i flere europæiske lufthavne, som for eksempel Barcelona.

Men meget værre går det, når der er tale om Frankfurt og Charles de Gaulle lufthavn i Paris. Her er der ikke noget at give væk af, og nye aktører bliver ofte henvist til sekundære afgange midt på dagen, hvis de vil være med. Og en sådan flyplan scorer man ikke mange business kunder på.

Ønsker om Frankfurt
Derfor er der lagt op til en spændende konference første uge i juni om tildeling af slots fra oktober til international trafik.

»Vi har lagt billet ind på mange afgange og må få det bedst mulige ud af det,« siger adm. direktør for Maersk Air, Finn Øelund.

»Vi søger om et dusin lufthavne og ser så, hvor vi ender. Men det er klart, at vi også prioriterer både Frankfurt og München højt, fordi vi ved, at der her er megen business trafik. Og hvorfor skulle det være forbeholdt SAS og Lufthansa.

Hvis vi ikke kan få de bedste, tager vi det næstbedste. Systemet er sådan, at når man første er inde som kunde i lufthavn, har man et bedre udgangspunkt, når der skal fordeles næste gang.

Vi ønsker at flyve til Frankfurt, fordi vi ved at der er pænt med forretningstrafik mellem Skandinavien og Tyskland til området. Også selv om de fleste tror, at trafik til Frankfurt er noget med at skabe forbindelser til de mange fly ud i Europa og til alle fjernruterne.«

Gode slots afgørende
Slots er blevet en helt afgørende faktor i konkurrencen i europæiske luftfart. Derfor stilles der også større og større krav til flyselskaber og lufthavne om at afgive nogle attraktive tider, hvis de vil i alliancer.

Senest har EU-kommissionen sagt ja til et samarbejde mellem Air France og Alitalia mod, at de afgiver 42 par slot dagligt, heraf 19 i Paris. Det er videreførelse af den linie EU har lagt for at forhindre monopoler, som lynhurtigt kan opbygges, hvis man selv kan bestemme afgange- og ankomster og på den måde vippe eventuelle konkurrenter ud på sidelinien.

Det var også baggrunden for den historiske og meget omfattende aftale mellem SAS og Lufthansa, som reelt har holdt konkurrenterne ude på trafik mellem skandinaviske og tyske lufthavne. En tilladelse som udløber næste år (efter fem år), og som har betyder mange hundrede millioner kroner i overskud hos SAS hvert år og gjort det til et endnu bedre guldæg end trafikken på den nordiske triangel.

Dengang fik SAS og Lufthansa EU-kommissionens tilladelse, hvis de to nøglelufthavne, Frankfurt og København, ville afgive fire slots om morgenen og fire om aftenen til eventuelle konkurrenter. I dag melder Frankfurt Lufthavn udsolgt, og hvis et flyselskab som Maersk Air henviser til EU-aftalen får de at vide, »at den del med afgivelse af slots« kun var gældende første tre år.

Derefter kan den ikke bruges mod SAS og Lufthansa, før den eventuelt kommer ind igen ved en fornyelse næste år.

Med den linie EU har lagt på det sidste er det næppe sandsynligt, at SAS og Lufthansa slipper med at afgive fire slots i Frankfurt næste gang, hvis nogen byder sig til. Og det tyder alt på, at i hvert fald Maersk Air agter at gøre.